23 november 2010

Inspecteur geeft school Gaastmeer hoge waardering,… toch dicht?!

Maandagmorgen 22 november is bij een werkbezoek van het CDA Súdwest Fryslân in Gaastmeer breed gediscussieerd over de voor- en nadelen van een kleine school. Daarbij is de school Mids de Marren bezocht.

De directeur Reitze Sybesma heeft de problematiek in Gaastmeer uitgelegd. Momenteel zijn er 22 leerlingen, dat is 1 onder de norm. In 2013 zijn er al weer alweer om 23 leerlingen, daarna is er zelfs echte groei. Je moet even door deze dip, aldus Sybesma. Verder benadrukte Sybesma dat de kwaliteit van het onder wijs in Gaastmeer zeer goed is. Bovendien is het draagvlak voor de school in het dorp erg groot. De school is onderdeel van de mienskip. Het zou dan ook te gek van woorden zijn als deze school, die binnenkort haar 125 –jarig bestaan viert (!) en daarbij een jubileum boek uitbrengt, dicht zou moeten.

Dhr. Ep van Hijum van een naburige schoolvereniging ging in op de vraag wat is een kleine school?. Het gaat om de kwaliteit, daar draait alles om. Een kleine school is in het belang van het dorp, een school heeft dan een aantoonbare meerwaarde. Laagdrempelig en de mensen zijn bekend. Sybesma en van Hijum gaven de politiek (vooral Sander de Rouwe) de boodschap mee af te willen van alle onnodige jaarverslagen, periodieke rapportages en onnodige draaiboeken voor bijvoorbeeld gijzelingen en bommeldingen (!), zaken die niet direct in dorp als Gaastmeer voor zullen komen.

Wezenberg ( Stek en Streek Assen) benadrukte dat algemene regels belangrijk zijn voor het bieden van een goede kwaliteit. Dorpsvisies zijn belangrijk voor de toekomst van het dorp. Geen gesleep met kinderen, een school in de buurt is beter dan een bereikbare school in een ander dorp is een van de uitspraken van Wezenberg.

Maarten Offinga (CDA) ziet in de kwaliteit van het onderwijs de fundering van de kleine school. Dit geeft deze school een brede toekomst en perspectief. De school van Gaastmeer dus veiligstellen. Sjoerd Galama, CDA gedeputeerde, formuleerde zijn conclusie krachtig: We geane yn it spier foar jimme!!. Duidelijker kan het niet. Hij gaat afspraken maken met Sander de Rouwe (tweede kamer) over het vervolg.

Sander de Rouwe tenslotte bedankte voor het kijkje in de keuken van het onderwijs. Hij benadrukte dat de wet recent aangepast is onder twee voorwaarden: 1. De kleine school moet gedragen worden door de gemeenschap en 2, de kwaliteit van het onderwijs moet goed zijn. De uitspraak van Sander de Rouwe een kleine school is een fijne school, dekt dan ook de lading. Hij zal dit onderwerp in Den Haag aan de orde stellen via de onderwijs woordvoerster mevr. Ferrier, schriftelijke vragen dus.
In de afsluiting Pieter Greidanus, met het oog op de cultuurdiscussie die nu loopt, Cultuur begiet op de lytse skoalle.

En zo is het toch!, het was een fijne morgen.

Douwe Attema, CDA Sudwest Fryslan.