29 september 2011

Oosterpoortsbrug in Sneek wordt geen beweegbare brug

In haar septembervergadering heeft een meerderheid van de gemeenteraadsleden van SWF ja gezegd tegen het voorstel van het College van B&W om de Oosterpoortsbrug in Sneek (kruising Jousterkade/Leeuwarderweg) niet beweegbaar te maken.

Ook het CDA heeft ingestemd met dit collegevoorstel. En dat, terwijl nog in november 2010 de gemeenteraad van Sneek besloten had wél een beweegbare brug op deze plaats te realiseren (kosten 4,3 miljoen euro, waarvan 2 miljoen euro subsidie en 2,3 miljoen euro gereserveerd door de voormalige gemeente Sneek).

Waarom dan nu toch teruggekomen op dit reeds eerder genomen besluit?

Voor het CDA is het antwoord simpelweg gelegen in de besparingen die worden bereikt door de Oosterpoortsbrug niet beweegbaar te maken. Deze besparingen bedragen ruim 0,5 miljoen euro op de plankosten en 70.000 euro jaarlijks op beheerskosten (n.b. er is geen brugwachter nodig). Besparingen die dringend noodzakelijk zijn, omdat de gemeente Súdwest-Fryslân de komende jaren geconfronteerd wordt met diverse bezuinigingen, die het hoofd geboden moeten worden.

Maar zijn er meer redenen waarom het CDA steun heeft verleend aan dit voorstel van het college van B&W?
Ja, steun aan het voorstel is ook verleend omdat:

bij realisatie van een beweegbare brug, schepen slechts 100 meter verder kunnen varen om vervolgens gestopt te worden door diverse vaste bruggen;er geen beleid is en er geen middelen aanwezig zijn om de overige vaste bruggen beweegbaar te maken. Bovendien is het niet te verwachten dat in de nabije toekomst een dergelijk beleid zal worden gemaakt en dat middelen voor een dergelijk beleid vrijgemaakt zullen en kunnen worden;er vraagtekens gesteld kunnen worden of maatschappelijk geld (ruim 4 miljoen euro) op een juiste wijze wordt aangewend door een beweegbare brug te realiseren die het mogelijk maakt dat schepen slechts honderd meter verder kunnen varen.het maatschappelijk draagvlak bij de bewoners van Sneek voor een beweegbare brug op deze plaats gering lijkt te zijn. Bewoners van Sneek vertellen dat zij een goede verkeersoplossing op deze plek willen hebben in plaats van een extra beweegbare brug, die in de zomermaanden voor nog meer verkeersopstoppingen zal zorgen.

Blijft dan alles bij het oude op deze drukke plek in het Centrum van Sneek?

Nee, omdat er in dezelfde raadsvergadering ook is besloten om 1,7 miljoen euro te besteden aan een sobere variant van het project Oosterpoortsbrug. In deze sobere variant zal de Leeuwarderweg van de kruising met de Boeierstraat tot de Jousterkade, een stukje Prins Hendrikkade en de Jousterkade vanaf de Oosterpoortsbrug tot aan de Oppenhuizerbrug opnieuw ingericht worden, waarbij zo mogelijk rekening wordt gehouden met de eventuele ontwikkeling van de locatie hoek Leeuwarderweg -2e Oosterkade.
Een en ander betekent dat de gemeente Súdwest-Fryslân voortvarend te werk zal gaan met de herinrichting van dit drukke verkeersknooppunt in de binnenstad van Sneek.

Henk Jan Greven,

CDA-Raadslid