10 november 2010

Petra van den Akker: blijven focussen op jeugdwerkloosheid

De effecten van de krimpende economie zijn zichtbaar op de arbeidsmarkt. Jongeren zijn hierbij helaas vaak de eersten die, in tijden van economische achteruitgang, werkloos worden. Gelukkig zijn er ook positieve berichten te melden over de jeugdwerkloosheid in Súdwest Fryslân.

Afgelopen week kwam gemeente Sneek met het persberichtdat het Werkplein Sneek, met haar actieplan tegen jeugdwerkloosheid, koploper in Friesland is bij het helpen van jongeren aan een baan. Van de in totaal 4146 werkzoekende jongeren in Friesland, zijn er 934 (23%) door Werkplein Sneek aan het werk geholpen. Ik ben, als raadslid van de gemeente Sneek, tevreden met deze cijfers. Het is een bewijs dat de aanpak die we als Sneker raad hebben ingezet ook daadwerkelijk helpt.

Om de toenemende werkloosheid onder jongeren een halt toe te roepen is in september 2009 gestart met een actieplan om de jeugdwerkloosheid in Friesland te bestrijden. Op het Werkplein in Sneek is begin dit jaar gestart met een integraal Jongerenteam. Dit team van enthousiaste en gedreven medewerkers helpt jongeren tot 27 jaar (Wet WIJ) in de regio Súdwest Fryslân aan een baan, werkervaringplek, een opleiding of een leer/werkbaan.

Juist voor jongeren is het belangrijk dat ze aan het werk blijven en niet afhankelijk worden van een uitkering. De verwachtingen voor de middellange termijn is dat we deze jongeren juist weer hard nodig om de vergrijzing/ontgroening op te vangen. Daarbij komt dat werkloosheid de ontplooiing van een persoon kan belemmeren en kunnen sociale problemen het gevolg zijn van jeugdwerkeloosheid.

Zoals aangegeven ben ik blij dat de aanpak binnen de Wet WIJ in Sneek zijn vruchten afwerpt. We moeten er wel voor zorgen dat de stijgende lijn die ingezet is, vervolg krijgt. Daarbij ligt de nadruk op preventie, dus het voorkomen van vroegtijdig schooluitval. Uit bestandsanalyse blijkt dat de meeste jongeren uit Sneek, die op dit moment geen werk hebben, over onvoldoende startkwalificatie beschikken (minimaal mbo-diploma niveau 2 of HAVO-/VWO- diploma). En zonder opleiding is het bijna niet mogelijk om werk te vinden.

Ik vind het prioriteit dat we ons als CDA op de jeugdwerkeloosheid blijven focussen. We moeten inzetten op voldoende middelen en instrumenten om jonge mensen te stimuleren om hun studie af te maken, aan het werk te krijgen en te houden. Daarbij moeten we de eigen verantwoordelijkheid van de jongeren niet uit het oog te verliezen!

Petra van den Akker