09 november 2023

Ammendement kapvergunning vanaf 15 cm aangenomen in besluitvorming bomenverordening

Gisteravond tijdens de gemeenteraadsvergadering stond de besluitvorming bomenverordening op de agenda. Namens het Berkellandse CDA brachten Wily Erinkveld en Christiaan Hoftijzer een amendement in met betrekking tot de verruiming van de diameter. In de huidige bomenverordening moeten er voor bomen met een diameter vanaf 10 cm een kapvergunning worden aangevraagd.

In gesprek met onze achterban maakten we op dat een verruiming van de diameter in de vergunning wenselijk is. Singels, hagen en struweel kunnen daarmee langer blijven staan en komen beter tot hun recht is hiermee de gedachte. Het OBL heeft het amendement mede ingediend. Tevens kregen we van VVD en BBB Berkelland steun voor het amendement waardoor deze werd aangenomen.

In de nieuwe verordening is vanaf een boomdikte van 15 cm een kapvergunning nodig. De bomenverordening is aangenomen en is voor onze inwoners veel toegankelijker geworden met betrekking tot onderhoud en aanplant. Op naar een nog mooier en groener Berkelland!