04 juni 2024

Bouwen en (financiële) zorgen

Tijdens de politieke avond voorafgaand aan de Raadsvergadering gingen de handen op elkaar voor de nieuwbouw van 12 woningen aan de Barchemseweg in Borculo. Opnieuw een plan dat richting uitvoering gaat.

Zuinig met gemeenschapsgeld

Er werd met grote zorg gesproken over de actuele financiële situatie van ’t Timpke eveneens in Borculo. Het CDA blijft kritisch, zoals het vorig jaar al uitte: "We kunnen niet blijven investeren met gemeenschapsgeld van APK tot APK". Omdat het maatschappelijk belang van het open houden van 't Timpke voorop staat, wil het CDA alleen voor dwingende investeringen subsidie verlenen. Het CDA is daarnaast blij dat het onderzoek naar binnenzwembaden naar voren wordt gehaald. Voor de lange termijn is duidelijkheid geboden!

Niet alles kan

Daarnaast is gesproken over het aantal nieuwe zaaldelen voor 't Timpke. Het CDA vindt het van groot belang dat verenigingen dichtbij kunnen sporten en kijkt daarom naar oplossingen. Die oproep doen we dan ook richting de binnensportverenigingen in Borculo. Door samen te overleggen is veel mogelijk! Mooie voorbeelden zijn in de gemeente te vinden. De gemeentelijke financiële vooruitzichten maakt dat niet alles kan en dwingt ons tot breder kijken.

Veilige omgeving

De Raadsvergadering werd ingeleid door de verklaring van Groen Links en het daarop verlieten zij de vergadering. Zij maakten een statement naar aanleiding van het Tubantia-artikel over grensoverschrijdend gedrag binnen de gemeente. Het CDA koos ervoor om na een schorsing wel te blijven deelnemen aan de vergadering om onze primaire democratische taak te blijven uitvoeren. Wij vinden wel dat iedere organisatiemedewerker in een veilige omgeving zijn/haar werk moet kunnen doen en staan naast hen.

Met de inwoners

De participatievisie ‘Samen maken we Berkelland’ bleek door de werkgroep en wethouder Arjen van Gijssel goed voorbereid en hiermee de werkwijze met onze inwoners verder verbeterd worden. Aan de omgevingsvisie is met veel inwoners en een raadswerkgroep uit alle fracties vijf jaar hard gewerkt. Een belangrijke stap naar minder regels en verkorte procedures. Een inhoudelijk goed document waar vele belangen van inwoners, organisaties en (agrarische) bedrijven worden bediend.