22 juni 2024

Gemeente Bronckhorst maakt keuzes voor gezonde financiën

In de komende vergaderingen van de gemeenteraad van Bronckhorst staat het thema financiën centraal. Net zoals veel inwoners, moet de gemeenteraad zorgvuldig keuzes maken om een gezond en goed huishoudboekje te houden.

Elk jaar bekijkt de gemeente haar financiële situatie door middel van het financieel jaarverslag en de perspectiefnota. In de nieuwe perspectiefnota, die nu bij de raad ligt, worden belangrijke politieke keuzes voorgesteld om de gemeentelijke financiën op orde te houden.
Dit is vooral nodig omdat de financiering vanuit het rijk binnenkort met 8 miljoen euro zal afnemen.

Hoewel bezuinigingen onvermijdelijk zijn, probeert de CDA-fractie deze zorgvuldig af te wegen om de impact op de inwoners zo beperkt mogelijk te houden. Politieke keuzes om te bezuinigen op vrijwilligerswerk, verenigingen en kwetsbaren wil de fractie voorkomen. Het CDA benadrukt het belang van stapsgewijs werken aan een gezonde financiële situatie, zowel nu als in de toekomst.

De inwoners van Bronckhorst zullen de gevolgen van deze keuzes onvermijdelijk merken, maar het is een noodzakelijke stap om de financiële gezondheid van de gemeente te waarborgen.