12 juli 2024

Onbedoelde verrassing bij leerlingenvervoer

Tijdens de raadsvergadering van 4 juli hebben we een gezamenlijke motie ingediend die het college oproept om medio september met een eerste evaluatie te komen over het leerlingenvervoer en coulant te zijn bij de problemen die spelen. Deze motie is raadsbreed aangenomen.

Wat is er aan de hand?

In februari hebben we als Raad een raadsvoorstel aangenomen waarin hervormingen in het leerlingenvervoer werden geregeld. Zo wordt meer ingezet op carpoolen en wordt van ouders verwacht dat zij zelf ook rijden. Omdat in de stukken en brief aan ouders gesproken werd van de verwachting dat 'ouders eens per week hun kind halen/brengen' gingen wij, andere partijen (behalve de VVD) en ouders ervan uit dat dit betekende dat per gezin eens per week een dag werd gebracht en gehaald. Ouders werden echter geconfronteerd met de verwachting dat dit per ouder zou zijn. Een belangrijk verschil met forse impact.

Als CDA hebben we direct vragen gesteld die nog voor de raadsvergadering werden beantwoord door het college. Ondertussen bleek dat in art 19 van de aanvullende beleidsregels één paragraafje stond waarin daadwerkelijk stond dat eea van elke ouder werd verwacht. Als raad hebben we dat niet opgemerkt. Een misser. Maar ook de wethouder speet hem de communicatie hieromtrent.

Hoe nu verder? Het vraagstuk is niet gemakkelijk. De lopende indicering, vertraging daarin en vakantieperiode zorgen ervoor dat er geen directe makkelijke oplossingen zijn. En zeker geen zaken die we via een motie vreemd aan de orde van de dag willen oplossen. Dat willen we samen doen. Goed dat het college aangaf hiermee (de motie) aan de slag te kunnen. Daarmee zetten we stappen. En hopelijk grotere stappen in september/oktober. Wordt vervolgd.