12 juli 2024

Woonzorgwelzijnvisie?

De woonzorgwelzijnvisie is in de raad van 4 juli aangenomen. Met moties. Waarvan twee van ons (met mede indieners). We zijn blij met het resultaat maar er is nog wel werk aan de winkel.

Tijdens de commissie haddeen we, en ook andere partijen, reeds onderstreept de woonzorgwelzijnvisie vooral als woonvisie te beschouwen. Er zijn zeker elementen aan toegevoegd en er zijn nuttige gesprekken gevoerd en input verzameld, maar voor een complete visie voor de komende problematieken was wat ons betreft meer nodig. Het college heeft ook eerlijk en transparant aangegeven dat het een worsteling was om tot dit stuk te komen. We onderschrijven graag dat we daar begrip voor hebben.

Kijken we dan naar het stuk, vooral vanuit het perspectief van een woonvisie, dan konden wij hiermee instemmen. Goed onderbouwd en aansluitend op eerdere visies en ambities. We benadrukken nogmaals hoe goed en belangrijk we het vinden dat er wat meer wijkgericht denken en analyseren in het stuk zit.

We zien ook nog kansen. Bijvoorbeeld voor de senioren in de binnenstad. Doesburgers die er soms al decennia wonen en een belangrijk deel van hun sociale leven hier hebben. Alleen al waar het gaat om de strijd tegen de eenzaamheid belangrijk om hier strategisch over na te denken. We vinden het dan ook een onopgeraapte kans om ondernemender en creatiever te gaan werken aan mogelijke inbreidingen in de binnenstad. We weten dat de potentiële locaties er zijn en we weten ook welke het zijn. Naast de mogelijke woningen boven of op de Bleek. Wat ons betreft heeft het veel waarde om hier met een verzoek van de Raad in de zak actief het gesprek aan te gaan met de eigenaren en creatief mee te denken in oplossingen. Daarom hebben wij een motie met D66 ingediend om ondernemerder, actiever, mogelijke in- en uitbreidingslocaties in beeld te brengen. Deze motie is aangenomen.

Het woningtekort in Nederland is dramatisch. We hebben moeite met elke relativering hierop. Het is ook de reden dat we blij zijn met de ambitie om meer nieuwbouw te realiseren dan nu strikt noodzakelijk. Goed voor woningzoekenden, goed voor Doesburg, goed voor Nederland.

Hoe gaan we verder naar de, in onze ogen, belangrijke noodzaak om tot een visie te komen op zorg en welzijn in combinatie met de huidige visie? We hebben een belangrijke koersnota. We hebben actieve en meedenkende bewoners. We hebben een momentum voor schaalvergroting waarop we kunnen laten zien waar de kracht van Doesburg ligt en wat dit kan betekenen in verdere samenwerkingen met andere partners. Daarom hebben we het college opgeroepen het hier niet bij te laten en met een addendum te komen. Een aanvulling op de huidige woonvisie. Een handelingsperspectief op belangrijke stappen om de huidige en komende bijbehorende uitdagingen in zorg en welzijn het hoofd te bieden waar mogelijk. Daarvoor hebben wij een motie ingediend die raadsbreed is aangenomen.