25 september 2017

Bestuurlijke monitor 2017

Tijdens de raadsvergadering van 21 september stond de Bestuurlijke monitor 2017 op de agenda. In deze monitor geeft het college aan welke afwijkingen er zijn ten opzichte van de begroting 2017 in de eerste 6 maanden van het jaar. Hieronder kunt u de bijdrage lezen van onze financieel woordvoerder Bennie Ernst.

Bestuurlijke monitor 2017 

In de bestuurlijke monitor geeft het college inzicht in resultaat, planning en middelen van doelen en activiteiten. Daarnaast rapporteert het college over de financiële afwijkingen op de gemeentelijke begroting 2017 die zichtbaar werden in de eerste zes maanden van het jaar.In deze bestuurlijke monitor lazen we dat het totaal resultaat over 2017 negatief: € 882.000 bedraagt.

Afwijking op de begroting na een half jaar al € 882.000 nadelig ! En dit komt dan wel weer ten laste van de algemene reserve.Door drie meevallers: o.a. van rijkswege één miljoen, verkoop onroerend goed en teruggaaf btw in totaal € 2,6 miljoen, stonden daar wel 14 tegenvallers tegenover voor in totaal 3,5 miljoen.

Enkele hiervan heb ik er uitgelicht, zoals:
De Budgetten voor huisvesting, facilitair en ICT: in 2014 1 ton nadelig; in 2015 € 140.000 nadelig; in 2016 € 350.000 nadelig en nu in 2017 weer 3 ton nadelig. In totaal de laatste 4 jaar een bedrag van bijna 9 ton afwijkend op de begroting.

Vragen die dan bij ons op kwamen: Begroten we niet goed ? Wat gaat hier fout ? Moeten we dit niet zien als een structureel tekort ? Ook bij de loonsom werden we weer verrast, zijn we ook hier wel in control ?

Bij de monitor 2013 lazen we namelijk: “de loonsom is al een aantal jaren onder controle en wordt regulier bewaakt via het managementoverleg”. In 2015: “het college kreeg de opdracht een extra ombuiging op de loonsom van 8 ton te realiseren. Verwachting € 260.000 te realiseren, het resterende bedrag van € 540.000 niet. Nu in 2017: “We verwachten een nadeel op de loonkosten van € 680.000 “.

Er werd duidelijk aangegeven hoe het veroorzaakt wordt. Hoe we dit oplossen, wordt omschreven als: “met ingang van 2018 zal dit zich oplossen”. Toch hoorden we in de beeldvormende raad dat de komende 2 jaar nog forse uitdagingen liggen binnen de organisatieontwikkeling. Kunnen we, zo vroeg ik aan de wethouder, hoewel we de begroting 2018 net hebben ontvangen en ik deze nog niet heb gelezen, in de begroting 2018 duidelijk zien, wat we hieraan gaan doen, hoe we ernaar streven dat het beter wordt en welke effecten/maatregelen genomen zijn en die hopelijk gaan werken om deze genoemde tekorten in de toekomst te voorkomen ?

Wij als CDA zien dan ook reikhalzend uit naar deze begroting, mede gelet op het artikel in De Gelderlander van woensdag 20 september, waarin stond:

De afgelopen jaren werd de begroting geregeld kloppend gemaakt door miljoenen over te hevelen vanuit de algemene reserve. In de komende jaren zal er geld vanuit de begroting naar de reserve gaan: in 2018 € 238.000, in 2019 bijna 1 miljoen euro. `Dat komt omdat er meer geld binnenkomt dan dat we uitgeven`, luidde, volgens de krant, de simpele verklaring van de wethouder financiën.

Wij als CDA hopen dat het in 2018 en 2019 zo mag gaan.

Bennie Ernst

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.