Tijdelijke opvang asielzoekers en daarna huisvesting arbeidsmigranten aan de Terborgseweg 138
We worden gevraagd naar wensen en bedenkingen en dit zijn onze overwegingen. In het proces van het vormen van een mening zijn we eerst ook op zoek gegaan naar de achtergrond van de beroering die ontstaan is naar aanleiding van het voorliggende plan. In een abstracte wereld leek het plan goed te kloppen. We hechten eraan om het beeld dat ontstaan is te corrigeren, ook omdat het naar ons idee te veel op de persoon gespeeld werd. Niet de wethouder, of de burgemeester had behoefte aan een plan om daarmee Doetinchem op de kaart te zetten, maar de beleidsregels die we hier in de raad meegegeven hebben in het verleden zorgden voor de situatie waar we nu inzitten.
We zijn blij dat we nu deze stap kunnen zetten in de raad, want zo kunnen we onbedoelde bijeffecten proberen bij te sturen. We kennen twee complexe uitdagingen. De opvang van asielzoekers, waarbij Doetinchem vanuit het Rijk opvangquota opgelegd krijgt. Daarnaast zorgt Europese regelgeving voor vrij verkeer van personen en de mogelijkheid tot het verkrijgen van huisvesting en lage lonen. We hebben als raad gezien dat beide thema’s tot vervelende uitwassen leiden. We kunnen onze ogen er alleen niet voor sluiten, want we zijn verplicht om oplossingen te bieden binnen de gemeentegrenzen. We hebben daarom die regels opgesteld, om zo helderheid te geven aan alle inwoners over de wijze waarop Doetinchem omgaat met deze van bovenaf opgelegde regels.
Vandaar is in Doetinchem inmiddels gekozen voor de lijn van kleinschalige tijdelijke opvang van asielzoekers, waarbij steeds een ander deel van de gemeente kort de zorg voor zijn rekening neemt. Bij arbeidsmigranten zijn er veel schrijnende gevallen van huisvesting bekend. In de krant konden we de afgelopen jaren lezen over mensonterende situaties in ‘‘s-Heerenberg en Emmerich. Dat wilden we in Doetinchem voorkomen door in theorie duidelijke regels op te stellen. Zonder regels kan een samenleving niet ingericht worden.
Daarnaast hechten we aan een zo eenvoudig mogelijke procedure, zodat de regeldruk zo klein mogelijk is en het zorgen voor zoveel mogelijk draagvlak in een gebied waar een nieuwe ontwikkeling land.
Met het draagvlak is in het huidige plan duidelijk iets misgegaan. We hebben de insprekers gehoord tijdens de beeldvormende raad en een afvaardiging uit de buurt heeft onze fractie bezocht.
Als CDA hadden we zelf de buitenruimte al als aandachtspunt opgepikt, vandaar dat we hier een technische vraag over gesteld hadden. De buurt bleek zich hier ook nadrukkelijk zorgen over te maken. Daarnaast hoorden we draagvlak voor de tijdelijke opvang van asielzoekers en zorg over de oneindigheid van de huisvesting van arbeidsmigranten. Je komt zo op een situatie waarbij alles in eens bekokstoofd lijkt te moeten worden, zonder ruimte voor een wederzijds kennismakingstraject. De initiatiefnemers moeten op hun blauwe ogen geloofd worden dat ze zich echt een goede buur betonen. Onze wens, zoals in de motie verwoord, is daarom om niet voor de regelarme oplossing van 1 vergunning te kiezen, maar om te werken met twee losse vergunningen.
Dit zorgt ervoor dat de gemeente zich kan concentreren op het deel waar zij verantwoordelijk voor is. De komst van de asielzoekers en de initiatiefnemers kunnen zich concentreren op het buurtmaken. Beide trajecten lopen dan niet meer door elkaar heen. De initiatiefnemers krijgen dan de kans te laten zien dat ze luisteren naar de wensen van de buurt en hier actief rekening mee houden naast de eisen die we in Doetinchem stellen aan de huisvesting van arbeidsmigranten. De oneindigheid wordt zo teruggebracht naar tijdelijkheid voor de buurt en geeft de buurt, inclusief de scholen ook een actieve gelijkwaardige positie aan tafel waar rekening mee gehouden moet worden. Draagvlak kan zo beter ingevuld worden.
Met deze wensen hopen we dat de raad de negatieve bij-effecten kan herstellen.
Woordvoerder op dit dossier: Paul Hilferink