Bedrijfsfotografie-fotoshoot-zakelijkportret-CDA Duiven Groessen Loo
28 mei 2024

Afscheid wethouder Johannes Goossen

Vanavond heeft wethouder Johannes Goossen tijdens de raadsvergadering zijn taken definitief neergelegd. Zijn ontslag had hij al eerder aangekondigd en vanavond is dat dan ook een feit. Onze fractievoorzitter Hans Stam heeft bij dit vertrek vanavond Johannes toegesproken en een welgemeend hart onder de riem gestoken. Hans heeft daarover het volgende gezegd:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste wethouder Goossen, beste Johannes,

Het moment is dan toch aangebroken dat we afscheid van jou als wethouder moeten nemen. Het moment dat vanaf 8 april steeds duidelijker op het netvlies kwam. Vorige week, tijdens de eerste avond met de raad over de set met bevindingen met betrekking tot de bestuurscultuur had ik het over de stok. Daar ga ik het nu niet over hebben maar wel over wie jij als integer, loyaal, veelzijdig en gepassioneerd wethouder voor onze gemeente was en hebt betekend, ook al zal ik daarbij zeker niet volledig zijn

Wat ik na 8 april steeds meer zag was berusting bij jou. Berusting dat het wel eens het begin van het einde kon zijn. En tóch was er nog steeds die gedrevenheid en de wens je in te zetten voor de inwoners en de gemeente. Kon je dan niet na de begroting afscheid nemen? Of anders na de voorjaarsnota? Maar nee, die wens en inzet werd niet door iedereen gewaardeerd. Daarom staan we nu, op 28 mei 2024, op jouw afscheid als wethouder.

En wethouder ben je al flink wat jaren. Zoveel zelfs dat je eigenlijk in strijd met de landelijke partijrichtlijnen er nog zit. De landelijke regel zegt maximaal 3 termijnen (dus 12 jaar). Gelukkig zijn we een lokale afdeling en bepalen we dat zelf. Maar goed ook, al zeggen we het zelf.

Jij kwam in 2006 als nieuwkomer in de lokale politiek gelijk binnen als één van de drie CDA wethouders. In die periode zorgde een andere wethouder voor wat meer reuring, nu ben jij dat. Zo zie je maar, het kan verkeren.

Na vier jaar wethouderschap werd je eenzelfde periode fractievoorzitter in de oppositie. Bij de afloop van deze periode (2010-2014) gaf De Gelderlander in een analyse over het functioneren van alle fracties hierover aan dat, ook al was het CDA een oppositiepartij, zij niet in hokjes dacht en neutraal haar verantwoordelijkheid nam (ook toen dus al dat hoge verantwoordelijkheidsgevoel). Dat leidde tot een hoge score en dat mede jouw verdienste. Dat was ook de tijd dat ik mij meldde bij het CDA en wat leidde tot een lange maar vooral prettige samenwerking.

Ook de daaropvolgende periode nam het CDA weer deel aan het college mede dankzij hetgeen ik zo even aan memoreerde. Jij begon je als fractievoorzitter maar in december 2014 werd er toch weer een beroep op je gedaan om wethouder te worden door het terugtreden van Daniëlle Vuulink als onze wethouder. Sindsdien ben je tot op de dag van vandaag wethouder gebleven.

Je portefeuilles wisselden soms in meer of mindere mate. In zowel 2018 als 2022 waren we niet de grootste coalitiepartij maar voelde jij zeker niet ondergeschoven aan de anderen. Dat liet je dan ook zeker blijken, zeker omdat het ook nog eens over belangrijke zaken uit het sociaal domein betrof. Je zette je er steeds jouw ziel en zaligheid voor in en wist kleine en grote successen te halen. Zo wist je in de vorige periode de woningbouw weer op de kaart te zetten en belangrijke stappen te zetten.

Stappen zette je ook buiten het gemeentehuis. Net als ik heb je een uitdaging met een lekker hapje en drankje. Om toch nog een beetje in vorm te blijven ontdekte ook jij het hardlopen. Onze ambities op dat vlak liggen wat uit elkaar dus samen hardlopen zat er tot op heden niet in.

Wat we wel samen deden, was dat hapje en drankje. En dit laatste soms iets meer dan het eerste, maar dat terzijde. Ik keek er dan ook niet raar van op van je initiatief voor een ‘politiek café’. Zeg maar de derde helft. Soms duurde die nog langer dan de eerste en tweede helft.

Waar ik wel van op keek was het punt dat jij 30 augustus 2022 schutterskoning was geworden. We spraken daar al een paar jaar eerder over. Afspraak was (tot dat moment) dat jíj niet zou gaan schieten als ik het ook niet deed. Maar goed, je bent schijnbaar beïnvloedbaar want je ging toch schieten en schoot de vogel er ook nog eens af. Dat leverde een bijzonder jaar op want ja, hoe moest dat nu met bijvoorbeeld Koningsdag? Waar zou jij gaan staan en welke functie had dan voorrang. Die spontaniteit kenmerkt jou Johannes. Vaak levert je het wat positiefs op en soms niet.

Vorig jaar kwam er wel wat vragen op rondom jouw wethouderschap. Uiteindelijk kwam je daaruit. Afgelopen winter begonnen we dan ook samen te sparren over ‘Hoe verder richting 2026’ en ‘Wat zijn jouw ambities want de mijne zijn dit’. We kregen er samen weer meer zin in en waren al volop aan het brainstormen over een plan de campagne 2026. Nu met de huidige situatie moeten we ons er weer op beraden maar stap voor stap.

Johannes, dank voor je tomeloze inzet voor de gemeente en met name voor onze inwoners gedurende de afgelopen 18 jaar. Ze zullen je missen. En zeker ook het college en je collega's van 1Stroom.

Dank voor je scherpe, kritische blik. Dank voor je passie en bevlogenheid en dank voor wat je betekent voor CDA Duiven-Groessen-Loo.

Succes met het afkicken van ‘dingen moeten’ en probeer je rust te vinden, al zal dat niet makkelijk zijn. Als fractie hopen we t.z.t. weer gebruik te kunnen maken van je kennis en kunde. Persoonlijk wensen we je ook het allerbeste toe maar ik ben ervan overtuigd dat wij contact houden.

Dank!