01 juli 2024

Bijdrag CDA: met deze perspectiefnota werken we aan een goed bestuur

Vandaag zijn de algemene politieke beschouwingen. Dit is een debat waarbij onder andere over de perspectiefnota wordt gedebatteerd. Hierin staat de uitgangspunten voor de begroting van 2025 en de raad kan hierbij aanvullen of wijzigen. Dit is dus een belangrijk debat voor de gemeente en fractievoorzitter Cees Dijkhuizen heeft hierbij de volgende bijdrage gegeven aan het debat:

"Ik hoorde het onlangs vanaf onze publieke tribune: ‘Wat een corrupte bende!’ Ik las het in een mail van een verontrust CDA-lid: ‘Het college is helemaal niet objectief, ze speelt onder een hoedje met de projectontwikkelaar, dit is minachting van insprekers.’ En we hoorden het als raadsleden in een bijeenkomst van werkgevers: ‘Gemeenteraad, grijp in, het college is niet in staat om constuctief samen te werken, er zijn veel te veel rechtszaken en schadeuitkeringen. Het is tijd te escaleren!’

Helaas uitspraken in het afgelopen half jaar. Dat raakt me, dat raakt ons als CDA Elburg. Want in ons CDA-verkiezingsprogramma staat helemaal voorin: ‘Ons doel is dat de gemeente Elburg een betrouwbare en rechtvaardige overheid is, waar bestuurders en ambtenaren werken met een warm hart voor elke inwoner.’ Samen werken aan goed bestuur en bouwen aan vertrouwen, dat staat op de titelpagina van ons programma. Lukt dat eigenlijk wel? Werken aan goed bestuur? Gaat de perspectiefnota ons helpen om deze doelstelling te bereiken? Een paar gedachten hierbij.

Goed bestuur, dat is een overheid die de ambitie heeft geen fouten te maken. In de Perspectiefnota staan voorstellen om de basis verder op te orde te brengen. Denk aan regionale samenwerking met onze buurgemeenten. Maar ook aan onze financiële administratie. Zo gaf de accountant aan dat we daar echt stappen in hebben gezet. Het is een kwestie van ‘finetunen’ zei hij in de verder probleemloze samenwerking met de afdeling financiën. Om fouten te voorkomen, is het ook belangrijk een goed werkgever te zijn voor onze ambtenaren, door extra te investeren in huisvesting, werving, scholing. Kwaliteit gaat helpen om rechtszaken te voorkomen.

Goed bestuur, dat is een overheid die de ambitie heeft er voor iedereen te zijn. Voor insprekers, ontwikkelaars, voor mensen hier en nu, maar ook voor elders en later. Dat past ook bij het concept Brede welvaart. Extra aandacht vragen we als CDA voor mensen die zich niet laten zien op de publieke tribune van de gemeenteraad. Bijvoorbeeld toekomstige bewoners van de gebieden waar we vandaag het recht van eerste koop vestigen. En arbeidsmigranten, statushouders, asielzoekers en spoedzoekers. Daarom kiest het CDA al vanaf haar eerste verkiezingscongres bijna vijftig jaar geleden voor een politiek, die spreekt voor wie geen stem hebben en die helpt wie geen helper hebben.

Op basis van deze Perspectiefnota, wensen we elke inwoner in onze gemeente zo'n overheid toe: met rechte rug, een luisterend oor, en oog voor alle belangen, nu en later."