03 februari 2017

Wethouders onthullen bijzonder kunstwerk

Wethouders onthullen bijzonder kunstwerk Op 2 februari onthulden wethouder Visser en wethouder Aalbers het nieuwe kunstwerk op de rotonde Wachtelenberg bij de multifunctionele accommodatie Kleurrijk. Dit deden zij samen met kunstenaar Herman Lamers en de oudste en jongste persoon in Kleurrijk: Nikki Vosselman (2) en mevrouw Bredewoud (74). In het gebouw zijn namelijk niet alleen de W.G. van de Hulstschool en de Hoge Weerdschool gevestigd, maar ook de wijkvereniging Buurtraad Hoge Weerd, kinderopvang KOM en peuterspeelzaal en peuteropvang de Buurtkabouters van Koppel.

Creativiteit

Wethouder Visser benadrukte in zijn toespraak het belang van vakken als tekenen en handvaardigheid naast taal en rekenen. “Een mooi kunstwerk past daar goed bij. Zo zien de kinderen wat creatief denken kan opleveren. De omgeving van Kleurrijk is enorm veranderd en verandert nog steeds. Kleurrijk, de PWA-hal, de herinrichting van de entree van het sportcomplex en de rotonde krijgen nu een mooie afronding. Niet alleen door dit kunstwerk, maar ook door beplanting die de rotonde later dit jaar gaat kleuren.

” Groundhog day Kunstenaar Herman Lamers noemde zijn creatie Groundhog (bosmarmot). Wethouder Aalbers vertelde dat de datum 2 februari een bijzondere betekenis heeft voor de groundhog. Op 2 februari wordt in de Verenigde Staten en Canada Groundhog Day gevierd. Op deze dag zou de bosmarmot volgens folklore ontwaken uit zijn winterslaap en zich buiten zijn hol wagen. Volgens de traditie kan de bosmarmot het einde van de winter voorspellen aan de hand van zijn eigen schaduw. Als de bosmarmot op Groundhog Day zijn eigen schaduw ziet, keert hij terug naar zijn hol en zal de winter nog zes weken duren. Als hij zijn schaduw niet ziet, gaat hij niet terug naar zijn hol en is het einde van de winter nabij.

Daarom vroeg de wethouder de kinderen goed te kijken of zij buiten op het plein hun schaduw konden zien. Buiten bleek het bewolkt. Er was dus geen schaduw te zien. Is het einde van de winter nabij? Terwijl de gemeentevlag van het kunstwerk gleed, lieten alle kinderen alvast horen wat naar hun idee het geluid van de bosmarmot is. Misschien was dit wel het begin van een jaarlijkse Hoge Weerd Groundhog Day.

Naamwedstrijd De werknaam van het kunstwerk is voorlopig ‘Marmol’. De kinderen van beide scholen mogen de definitieve naam voor het kunstwerk verzinnen via een naamwedstrijd. De naam wordt in de loop van maart bekend gemaakt.