25 februari 2017

Amendement en motie CDA Epe. Geen steun van de VVD! CDA-fractie Actief en betrokken!

Niet alleen een amendement of motie, maar actief en betrokken bij de samenleving. Zo hoort het en zo is het bij deze CDA-fractie.

Amendement (art. 33 Reglement van Orde)

Raad in vergadering bijeen op donderdag 23 februari 2017 Behandelend agendapunt 2016-11229 Overwegende dat:

• Het bestemmingsplan Buitengebied 2017 een actualisatie is waarbij zoveel mogelijk getracht wordt aan te sluiten bij de bestaande situatie;

• Dhr. Grolleman een kwekerij heeft aan de Kerkweg 39 in Oene, waar perceel Oene, sectie D 865 deel van uit maakt;

• Het college bereid is de kwekerij positief te bestemmen door het opnemen van de bestemming Detailhandel-Tuincentrum op het genoemde perceel;

• Dhr. Grolleman momenteel gebruik maakt van een zachte plastic romney loods (tunnelkas);

• Deze plastic romney loods komt binnen de bestemming Detailhandel-Tuincentrum te liggen;

• Een romney loods gebouwd mag worden op grond met de bestemming Agrarische;

• Dhr. Grolleman momenteel geen andere kassen en bouwwerken op zijn grond heeft;

• Dhr. Grolleman in zijn zienswijze aan heeft gegeven dat hij graag een bedrijfsbebouwing wil bouwen van maximaal 100 m2;

• Dit opstal gebruikt gaat worden als afgesloten opslag van bestrijdingsmiddelen en als toilet;

• De gemeente in haar zienswijze aan heeft gegeven maximaal 105 m2 aan bedrijfsbebouwing toe te staan;

• Een plastic romney loods moet worden gezien als bedrijfsbebouwing;

• De resterende bouwmogelijkheden met de aanwezigheid van de romneyloods zeer beperkt zijn, waardoor dhr. Grolleman mogelijk in zijn bedrijfsvoering wordt belemmerd;

• Het niet wenselijk is om de toegestane maximale oppervlakte aan bedrijfsbebouwing te vergroten, omdat de plastic romney loods in dat geval kan worden vervangen door een stenen bijgebouw. Besluit: Dat de voorgestelde bestemming Detailhandel-Tuincentrum op het perceel Oene, sectie D 865, zodanig wordt verkleind dat de romney loods hierbuiten valt, en dus op de bestemming Agrarisch blijft staan.

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens Fractie CDA Bertie Hendriks …………………………………………..

Namens Fractie SGP/CU ………………………………………….

Namens Fractie Nieuwe Lijn ………………………………………….

Namens Fractie GroenLinks ………………………………………….

Namens Fractie Gemeentebelangen ………………………………………….

MOTIE

(art. 34 Reglement van orde) Onderwerp: flankerend beleid ammoniakregeling De raad van de gemeente Epe in vergadering bijeen d.d. 23 februari 2017, behandelend agendapunt 14, bestemmingsplan buitengebied; overwegende dat

• Er in de agrarische sector al jaren sprake is van schaalvergroting,

• Er dientengevolge grotere bedrijven ontstaan met een hogere ammoniak uitstoot,

• De Natuurbeschermingswet (NBW) en het Programma Aanpak Stikstof (PAS) hiervoor ruimte bieden,

• Er ook in het kader van dierenwelzijn bedrijven uitgebreid kunnen worden,

• Er voor bedrijfswijzigingen een volledige bestemmingsplanprocedure doorlopen moet worden met de daarbij behorende hoge kosten en een flinke proceduretijd,

• Een dienende overheid burgers en bedrijven onnodig hoge kosten en onnodig lange procedures wil besparen,

• Het ook in Epe is mogelijk is flankerend beleid met betrekking tot de ammoniakemissie vorm te geven door het college hiervoor te mandateren,

• De raad aan het college een verklaring van geen bezwaar (VVGB) kan afgeven waarin staat dat in bepaalde gevallen het projectafwijkingsbesluit door het college kan worden afgehandeld,

• Het mogelijk is een speciaal gereduceerd tarief op te nemen in de legesverordening voor het genoemde projectafwijkingsbesluit, verzoekt het college, een onderzoek te laten uitvoeren naar de afhandeling van de toename van de ammoniakemissie middels een projectafwijkingsbesluit en de uitkomst hiervan terug te koppelen naar de raad zodat deze hier een besluit over kan nemen.

En gaat over tot de orde van de dag.

SGP/CU

Nieuwe Lijn  H. Boon P.M. Wiersinga