06 maart 2017

Sybrand Buma opnieuw sterk in debat

Vanavond kruisten acht lijsttrekkers de degens tijdens het zogenoemde Carré-debat op RTL4. Aan de hand van stellingen presenteerden zij hun plannen. Zorg Sybrand Buma legde uit dat het CDA het eigen risico in de zorg wil verlagen, maar dat afschaffen niet realistisch is. Tegen de partijen die beloofden dat zij het eigen risico geheel zullen afschaffen zei hij: ‘Dit is een van de redenen waarom mensen weinig vertrouwen hebben in de politiek.’ Het is een belofte die ze volgens Buma niet waar kunnen maken.

Nederlandse identiteit ‘Negentig procent van de Nederlanders vindt het verval van waarden en normen een van de grootste problemen van deze tijd’, gaf Buma aan in de debatronde over de stelling ‘Nederland heeft zijn eigen cultuur onvoldoende beschermd’. Hij was het eens met de stelling. Het is volgens Buma belangrijk dat jongeren leren dat ze naast rechten ook plichten hebben. Hij vond dat de linkse opponenten geen oog hebben voor het feit dat veel mensen zich zorgen maken over immigratie en het verval van waarden en normen.

Het is volgens Buma buitengewoon ernstig dat leraren aangeven toenemend moeite te hebben zaken als de Holocaust en homoseksualiteit te kunnen bespreken in hun lessen. Bekijk hier het fragment waarin Sybrand Buma zijn punt maakt. AOW-uitkering omhoog 50Plus, SP en PvdD verdedigden de stelling dat de AOW-leeftijd terug moet naar 65 jaar. Een volstrekt onhoudbare stelling, repliceerde Sybrand Buma. Ook dit zijn loze beloften die ervoor zorgen dat mensen hun vertrouwen in de politiek kwijtraken.

‘De AOW-leeftijd moet niet omlaag, maar de AOW-uitkering moet omhoog’, stelde Buma. Dat is nodig, omdat ouderen te weinig profiteren van de verbeterde economische ontwikkelingen. EU moet van koers veranderen ‘Een sterkere EU is meer dan ooit noodzakelijk’, was de laatste stelling waar de lijsttrekkers op reageerden.

Mark Rutte kreeg forse kritiek op zijn ‘PVV-achtige’ Europa-standpunten die hij in Nederland verkondigt en de veel mildere toon die hij in Europa aanslaat. Sybrand Buma benadrukte dat het cruciaal is dat Europa moet veranderen.

‘Het is vijf voor twaalf voor Europa.’ Europa moet stoppen met onnodige regels, maar zich bezighouden met echt urgente kwesties zoals veiligheid.