13 maart 2017

'Geef de sleutels van het Torentje maar aan mij'

Sybrand Buma (51) werpt zich op als hoeder van Nederlandse tradities. En dan heeft de CDA-leider het niet over paaseitjes, kerstkaarten en Zwarte Piet. We moeten weer leren samenleven, is zijn motto. En streng zijn. ,,Als je het land bestuurt als een manager, krijg je een onzeker land.''

Tobias den Hartog en Laurens Kok

De grote crisis in dit land was geen economische, maar een morele. De economie is weer in de plus, maar het gevoel van de mensen zit in de min Vergelijk de standpunten van de lijsttrekkers over:

-de zorg

-veiligheid

-werk

-identiteit

-onderwijs

-premierschap

ZORG

'Zorg is niet gratis' U wilt het eigen risico niet afschaffen. Waarom moeten zieke mensen meer betalen dan gezonde? ,,Dat is gelukkig niet zo. Via premies betalen niet-zieken voor de zieken. Behandelingen die tienduizenden euro's of zelfs tonnen kosten, brengen we samen op. Dat heet solidariteit. Het eigen risico vinden wij nu te hoog, daarom verlagen we het ook met ruim 100 euro, naar 280 euro. Maar we houden het wel in stand. Want laten we eerlijk met zijn allen blijven:

zorg kost geld. Als je het eigen risico schrapt, dan krijg je de situatie dat mensen gaan denken: ik heb er voor betaald, dus laat ik het maar gebruiken; laat ik die extra check, die extra scan maar doen. Partijen die beloven het eigen risico te schrappen, kunnen dat niet waarmaken.

Het is hetzelfde als die 1.000 euro die Rutte in 2012 beloofde. Het gaat niet gebeuren. Zorg is niet gratis."   Ouderen hebben vaak geen keuze: bijna 85 procent is het eigen risico ieder jaar kwijt.

,,Daarom verhogen wij de AOW en verlagen we de eigen bijdrage voor huishoudelijk hulp. En we investeren in de verpleeghuizen. Maar ik durf best te zeggen dat ook ouderen hun steentje moeten bijdragen. Er gaat in de toekomst nog veel meer zorg worden gebruikt. Daar moeten we eerlijk over zijn. De SP laat de zorguitgaven met elf miljard euro oplopen! Dat kunnen we niet bij elkaar verdienen. Er moet een rem zijn."