22 maart 2017

Rust op de Veluwe? Lelystad Airport gaat uitbreiden.

Rust op de Veluwe?

Deze foto is 15 maart 2017 gemaakt boven Zwolle. Nog geen uitbreiding en toch.....

De ondernemers zijn blij met uitbreiding Lelystad Airport, lezen we vanmorgen in de Stentor.  De lucht is niet meer helder blauw.

Passagiersvliegtuigen vliegen in ons land op ongeveer tien kilometer hoogte. Daar is het erg koud, de temperatuur ligt rond de vijftig graden onder nul. Op het moment dat er een vliegtuig voorbij komt vliegen, komen er allerlei uitlaatgassen uit de achterkant van het vliegtuig. Vliegtuigen vliegen op kerosine; dit is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen. In kerosine is het aantal waterstofatomen gemiddeld twee keer zo groot als het aantal koolstofatomen.

Maar dezelfde ondernemers schrijven en zeggen ook “Kom naar de Veluwe, het is er stil en rustig" Geniet hier van. Overijssel ziet met angst en beven de uitbreiding van Lelystad Airport te gemoed.

De vliegroute gaat over Zwolle en diverse dorpen in Overijssel. Een daling van 1800 meter boven je dorp of stad is goed hoorbaar. Nu vliegt men 10.000 meter boven de Veluwe om op Schiphol te landen. Men denkt bij uitbreiding van vliegveld Lelystad aan economische groei op de Veluwe. Harderwijk is een grote voorstander.

Ze zullen het merken! De dieren van het Dolfinarium schrikken zich een hoedje en zijn enkele jaren van slag. Er zitten ook voordelen aan de uitbreiding. Nu is het vanaf Epe 114 km naar Schiphol. Straks mogelijk ruim 50 km naar Lelystad. Het parkeren is gemakkelijker en sneller.

 Uitbreiding Lelystad Airport biedt volop economische kansen voor de Noord-Veluwe REGIO -

In het voorjaar van 2015 besloot de regering dat Lelystad Airport mag gaan uitbreiden. Het vliegveld wordt de tweede nationale luchthaven. Dat biedt volop economische kansen voor Flevoland en zeker ook voor de nabijgelegen Noord-Veluwe. In een serie van vijf bijeenkomsten, op initiatief van de provincies Gelderland en Overijssel, organiseerde De Diamant van Midden-Nederland op 9 juni een inspiratiemiddag om de economische kansen voor de maakindustrie te verkennen. De Diamant bundelt de krachten van ondernemers, onderwijsinstellingen en lokale overheden om innovatiemogelijkheden te vergroten en het gunstige vestigingsklimaat van de Noord-Veluwe te benadrukken. Schiphol heeft bijna zijn maximale groei bereikt. Terwijl de vraag naar vluchten blijft toenemen. Lelystad Airport gaat de nationale luchthaven ontlasten. In de komende tijd wordt er fors geïnvesteerd om binnen twintig jaar zo’n 45.000 vluchten per jaar van Schiphol over te nemen.

Al in 2018 is de luchthaven in Flevoland klaar voor de nieuwe taken, in eerste instantie richting 25.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Zakelijke motieven Erik Lagerweij, directeur van Lelystad Airport, benadrukt tijdens de bijeenkomst dat de luchthaven zich voornamelijk gaat richten op vakantievluchten. Daarbij is de aantekening van Bouke Veldman (directeur van Stratagem) van belang dat de cijfers van vliegveld Eindhoven uitwijzen dat ongeveer 20% van de passagiers (ook) zakelijke motieven heeft om op reis te gaan.   Werkgelegenheid “Uit de gegevens van andere luchthavens in Europa blijkt eveneens dat één miljoen passagiers garant staan voor 400 directe arbeidsplaatsen en nog meer als we de toeleveranciers en andere economische activiteiten meerekenen die rondom en in de verdere omgeving ontstaan,” aldus Lagerweij. “Daarnaast gaan wij een deel van het vliegtuigonderhoud van Schiphol overnemen. De afgelopen tijd hebben al enkele grote onderhoudsbedrijven zich op Lelystad Airport gevestigd. Overigens wordt een derde van de infrastructurele bouw binnen een straal van dertig kilometer aanbesteed. Voor het onderhoud zelfs tweederde. En voor de realisatie van de terminal en de dienstverlening geldt hetzelfde.” Vergelijkbare luchthavens Bouke Veldman legt een link met vergelijkbare luchthavens in Nederland, Groot-Brittannië en Zweden.

“In een cirkel groter dan dertig kilometer is rond Eindhoven veel werkgelegenheid ontstaan dankzij het vliegveld. Luton is de gateway geworden naar het midden van Groot-Brittannië. Dat heeft een behoorlijke toename opgeleverd van internationale bedrijvigheid. Nyköping in Zweden, honderd kilometer ten zuiden van Stockholm, heeft zich met het vliegveld en slimme citybranding op de kaart weten te zetten en een enorme groei doorgemaakt. Dat zegt alles over de kansen voor de regio’s in de nabijheid van Lelystad Airport. Het is logisch dat de verbindingen daar naartoe essentieel zijn.” Bereikbaarheid Aan die verbindingen schort het nog. Een busverbinding van de Noord-Veluwe naar Lelystad Airport is niet optimaal. We moeten met ambitie ver vooruit kijken. Waarom geen lightrail verbinding. En mogelijk gaat een substantieel deel van de mensen met de trein vanuit Harderwijk naar het vliegveld in Flevoland. Hierdoor komt Harderwijk dichter bij de norm voor een Intercitystop maken tussen Zwolle en Amersfoort. Arbeidsmoraal en innovatiekracht Hoe dan ook, blijkt uit de reacties tijdens de bijeenkomst, gaat van de uitbreiding van Lelystad Airport een stimulans uit naar de versterking van de positie van de Noord-Veluwe.

Kansen voor bestaande bedrijven en ook aantrekkelijker als  vestigingsgebied voor nieuwe bedrijvigheid met als mogelijk speerpunt de innovatieve maakindustrie. Het gaat erom dat we de kansen verzilveren. We moeten duidelijk de positieve arbeidsmoraal en de innovatieve ondernemerskracht uitdragen. De Noord-Veluwe heeft veel potenties vanwege de ligging en de mensen. Met de ontwikkelingen van de luchthaven in Flevoland kunnen we ons verder profileren. Noot voor de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gerrit Marskamp (0341 - 47 44 36) of [email protected]. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gerrit Marskamp (0341 - 47 44 36) of [email protected].

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.