23 maart 2017

Gemeentehuis Epe wordt na 45 jaar gerenoveerd

Het gemeentehuis van Epe is 45 jaar in gebruik en toe aan grootschalig onderhoud en modernisering. Renovatie is noodzakelijk om het gebouw aan het Marktplein klaar te maken voor de toekomst. Bestaande kwaliteiten van het gemeentehuis worden tijdens de renovatie maximaal benut. Er wordt een duurzaam gebouw gerealiseerd dat past bij de toekomstgerichte manier van werken. Een transparant en open gebouw wat inwoners uitnodigt om naar binnen te gaan.

De renovatie loopt van eind 2017 tot eind 2019 en wordt gefaseerd uitgevoerd. Tijdens de verbouwing blijft het gemeentehuis open. Transparant gebouw De gemeente wil meer wijkgericht werken, samenwerken met burgers en bedrijven en samen beleid maken en kennis delen. Door digitalisering en de mogelijkheid om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken, is de wijze waarop mensen werken de laatste jaren sterk veranderd. Dit geldt ook voor de gemeente Epe.

Met de renovatie creëert de gemeente een transparant gebouw met verschillende soorten werkplekken, zoals projectruimtes, overlegruimtes, concentratieplekken en ontmoetingsplekken. Deze ruimtes kunnen bijvoorbeeld ook ingezet worden voor het bespreken van projecten van en met inwoners. Verdere verduurzaming Het bestaande gebouw is een prachtig voorbeeld van wederopbouw-architectuur. Met de renovatie worden bestaande kwaliteiten van het gemeentehuis maximaal benut en wordt een toekomstbestendig gebouw gerealiseerd. Tijdens de ontwerpfase wordt veel aandacht besteed aan de verdere verduurzaming van het gemeentehuis. Op het dak liggen al zonnepanelen en het gebouw wordt verwarmd via milieuvriendelijke warmtepompen.

Met de renovatie worden verdergaande energiebesparingsmaatregelen, zoals goede isolatie, getroffen. Kosten De bruto investering voor de renovatie is € 5.702.000,-. De gemeente Epe heeft steeds minder ambtenaren doordat een aantal taken is uitbesteed. De compactere gemeentelijke organisatie maakt dat een deel van het gemeentehuis kon worden verhuurd aan de gezamenlijke belastingorganisatie Tribuut. Door de inzet van al gereserveerde voorzieningen, zoals uitgesteld groot onderhoud en ICT en de verhuuropbrengsten van Tribuut, blijft een netto investering van € 1.549.000,- over. Het bedrag is opgenomen en goedgekeurd in de programmabegroting eind vorig jaar. Op 20 april neemt de raad een definitief besluit over het uit te voeren plan in combinatie met het geraamde budget. Raadzaal Het plan voor de renovatie biedt een optie om de raadzaal aan te passen of te verplaatsen naar een nieuwe multifunctionele ruimte. Hiervoor loopt een apart traject waarin zes opties op hoofdlijnen zijn uitgewerkt. Het college consulteert de raad over een mogelijke optie om de raadzaal aan te passen of te verplaatsen. In de commissievergadering van 6 april worden deze opties door de gemeenteraad besproken.

Inloopavond 30 maart

Ter voorbereiding op de commissievergadering van 6 april organiseert de raad een extra informatieavond. Wie belangstelling of vragen heeft over de verschillende opties voor de aanpassing of verplaatsing van de raadzaal kan op donderdag 30 maart van 20.30 tot 21.30 uur terecht bij een openbare inloopavond in het gemeentehuis aan het Marktplein 1 in Epe. Daar zijn die avond de architect, wethouder en medewerkers aanwezig om vragen te beantwoorden. Daarnaast kunt u eventuele opmerkingen meegeven aan de raadsleden ter voorbereiding op de behandeling in de commissievergadering van 6 april. U bent van harte welkom.