27 maart 2017

Bestemmingsplan buitengebied- de vakantiewoningen

Bestemmingsplan buitengebied- de vakantiewoningen Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad van Epe ingestemd met het bestemmingsplan buitengebied. De D66 en VVD stemden tegen het plan. Dit plan had nogal wat voeten in de aarde. Veel zaken die niet goed geregeld waren in het vorige bestemmingsplan zijn gecorrigeerd. Ook veel gebouwen, zoals schuren, die in het vorige bestemmingsplan niet waren opgenomen zijn op deze manier gelegaliseerd. Wat dat betreft een plan waar veel mensen in het buitengebied blij mee zijn.

Maar zoals bij elk moeilijk besluit zijn er veel afwegingen die gemaakt moeten worden. Afwegingen die ergens voor pleiten en afwegingen die ergens tegen pleiten. En welke weegt dan zwaarder en waarom? Dit is een van de besluiten waar je als raadslid best een beetje wakker van kan liggen, waar doe ik nou goed aan? Een onderwerp waar veel over gesproken is en inmiddels ook over geschreven is, is de bedrijfsmatige exploitatie van recreatiewoningen. Met als doel om meer toeristen naar Epe te trekken is in het bestemmingsplan, net als in de vorige plannen, opgenomen dat de eigenaren van de recreatiewoningen een inspanningsverplichting hebben om hun recreatiewoning te verhuren aan toeristen. Dat is nogal wat.

Als fractie hebben we hier veel en lang over gesproken, alle mogelijkheden onderzocht en met betrokkenen gesproken. We hebben hier moeite mee, met als belangrijkste reden dat we niet zeker weten of de verhuur van deze recreatiewoningen wel bijdraagt aan het doel, komen er op deze manier wel meer toeristen naar de Veluwe? Een ander aspect is dat er een aantal parken met recreatiewoningen zijn in de Gemeente Epe waar veel illegale activiteiten plaats vinden. Dan klopt er iets niet. Dit heeft er voor ons toe geleid dat we het initiatief hebben genomen om het college op te roepen om een plan te maken voor alle parken in de gemeente. Wat willen we nou met de parken? Draagt die verhuur nou werkelijk bij aan meer toeristen, hoe komt het dat we een aantal parken hebben met illegale activiteiten, wat willen we met de parken die niet echt lekker lopen waarvan de angst bestaat dat er ook illegale activiteiten gaan ontstaan. Zijn daar oplossingen voor? Maar ook de discussie over nevenactiviteiten op een vakantiepark, zoals de skelterbaan op de Jagerstee. Hoe gaan we daarmee om? Een breed plan met een visie, want dat ontbreekt op dit moment. We vinden het vervelend voor de eigenaren van de recreatiewoningen, daar hebben we begrip voor en daarom willen we hier goed naar kijken. We gaan ons er sterk voor maken dat met het brede plan hier een oplossing gevonden wordt voor iedereen. Voor de particuliere eigenaren van de huisjes, maar ook voor de commerciële partijen.

Er zijn in dit dossier dus meerdere afwegingen. Verder zijn we blij dat dit bestemmingsplan is vastgesteld. D66 heeft aangegeven de meeste onderdelen van het bestemmingsplan te steunen, van de VVD hebben we dit niet gehoord, ze hebben tegen het bestemmingsplan gestemd. Voor ons is het belangrijk dat ook ondernemers die in dit plan mogelijkheden hebben gekregen, verder kunnen en mensen die in onzekerheid zaten over hun bouwblok nu door kunnen. We proberen raadslid te zijn voor iedereen met voors- en tegens die daarbij horen.