31 maart 2017

Fietser en auto over nieuw stuk Hoofdstraat in Epe

Veluweland

Fietser en auto over nieuw stuk Hoofdstraat in Epe

EPE Met de herindeling van het Sint Martinusplein vindt tegelijk een renovatie plaats van het centrum tussen de voormalige Sint Martinuskerk en de huidige inrit van de parkeerplaats. Het ligt in de bedoeling om met deze ingrijpende maatregelen in september een aanvang te maken en ze voor de feestdagen af te ronden.

Het aantal parkeerplekken wordt opgewaardeerd van 152 tot 183.

Dick van der Veen

De voornaamste insteek voor de gemeente is het verbeteren van de verkeersveiligheid. De drukte bij de huidige entree van het plein wordt weggenomen door een nieuwe ingang voor gemotoriseerd verkeer te maken ter hoogte van de voormalige Martinuskerk. Dat kan hier ook weer de parkeerplaats verlaten, maar eveneens via de oude ingang. Op die manier bestaat een logische routing naar de andere parkeerplaats achter het VVV-kantoor als het Martinusplein volledig bezet is. Het laat zich verstaan dat bij de nieuwe ingang een verbodsbord voor vrachtwagens komt te staan.

Een vrachtwagen heeft daar niets te zoeken, maar wanneer een chauffeur er toch in zou gaan rijdt deze zich vast ter hoogte van de Wibra en moet dan keren. Beide fietspaden tussen de kerk en de kruising Pastoor Somstraat-Hoofdstraat-Sint Martinusplein verdwijnen. Net als op diverse andere wegen moet het gemotoriseerd verkeer op het nieuw in te richten gedeelte van de Hoofdstraat de rijbaan delen met de fietser. Stoepen aan de kant van het plein verdwijnen. De rijbaan wordt uitgevoerd in rode baksteen. De paden op het plein krijgen een rode betonsteen.

,,We doen nog pogingen om ook voor deze paden een baksteen te financieren met subsidie van de provincie", geeft beleidsmedewerker ruimte Arjan Kisjes aan. Hij wijst er overigens met klem op dat de nu in kaart gebrachte renovatie moet worden gezien als een praatprent, waar nog inspraak op mogelijk is. In de eerste plaats moet de raad er het licht over laten schijnen en daarnaast staat die open voor inwoners. Ons Mooi Epe noemt het volgens hem een goed doordacht plan.

GROEN

Hoewel er aan de zijde van het gemeentehuis een aantal bomen in slechte staat verdwijnen, komen er ook op saillante plekken nieuwe voor in de plaats. De koningslinden zijn gespaard; ook de strook met rododendrons op het midden van het plein blijft onaangetast. Ook op diverse plekken verlichtingspunten: masten van viermeter hoog. Op de tekening rechtsonder zijn drie parkeerplaatsen voor mensen met een handicap ingetekend. Dat zijn er op deze plek nu zeven. Twee ervan zijn verhuisd naar de andere hoek. Of het inderdaad in totaal vijf parkeerplaatsen worden, verdeeld over het plein, is niet zeker. Overwegend zie je in Nederland deze parkeerplaatsen over een plein verdeeld. Bij de nieuwe ingang van het plein is extra groen nodig om te voorkomen dat koplampen bij De Middenstip naar binnen schijnen. Bij een presentatie aan de Ondernemersvereniging zijn suggesties genoteerd voor eventuele bijsturing. Lokaal