03 mei 2017

Hulp bij wonen en zorg

Langer zelfstandig blijven wonen, dat willen de meeste mensen graag.

Sinds 2005 ondersteunen wij gemeenten, corporaties en zorg- en welzijnsaanbieders om dat beter mogelijk te maken.  In Gelderland zijn partijen samen aan de slag om goede afspraken te maken en projecten uit te voeren. Als provincie delen we de kennis en ervaring die daar wordt opgedaan met andere professionals in wonen en zorg. Ook ondersteunen we deze partijen met onderzoeken en nieuwe instrumenten. Voorbeelden uit de praktijk Een voorbeeld van zo’n instrument is ‘de drempel van Jan’ (PDF 3,3 MB). Deze biedt hulp bij de communicatie en marketing van woningaanpassingen. Een ander voorbeeld is de ‘monitor wonen en zorg’ met inzicht in vraag en aanbod van wonen en zorg in uw gemeente. In de brochure ‘Iedereen wil oud worden, niemand wil het zijn’ (PDF 8,6 MB) en de leidraad staan de ervaringen uit de projecten beschreven.

De leidraad Langer zelfstandig wonen brengt de resultaten in beeld van 10 jaar samenwerken aan langer thuiswonen in Gelderland. Inspirerende voorbeelden, praktische instrumenten, cijfers en handvatten om zelf mee aan de slag te gaan. De site Woontechniekhulp.nl beantwoordt vragen over woontechniek en heeft ook aandacht voor techniek voor mensen met dementie. Met de Gelderse Huistest kunt u kijken hoe geschikt uw eigen woning is.

Ten slotte bevat de site van Het geheim van de schatkist allerlei praktische tips van en voor mantelzorgers. Een overzicht van alle brochures, onderzoeken en instrumenten van de provincie vindt u onderaan deze pagina. Veel daarvan zijn in samenwerking met anderen tot stand gekomen. Goede voorbeelden versterken elkaar. Meepraten over wonen en ruimte? Wilt u verder praten over dit thema? Dat kan op het digitale forum Wonen en Ruimte. Stel uw vraag of deel uw kijk op Wonen, en laat u inspireren door anderen. Meer informatie over zelfstandig (blijven) wonen

Nu kunnen we hier blijven wonen (PDF 4,9 MB)

Brochure met informatie over grootschalige woningaanpassingen voor bewoners Leidraad opplussen van woningen (PDF 4,7 MB)

Praktische handleiding opplussen voor gemeenten en corporaties Dementica, een tweede rondgang (PDF 2,4 MB)