12 mei 2017

Inbreng CDA over het zwijnenkerend raster in de raadscommissievergadering van 11 mei 2017

In tegenstelling tot Vaassen waar het met de hekken prima gaat is er in Epe een hele lange discussie over het wel of niet aanleggen van een zwijnenkerend raster. In reactie hierop heeft de gemeente de lengte van het geplande traject teruggebracht, dit in combinatie met be- en verjagen van de wilde zwijnen uit de omgeving van Epe.

Naar de mening van het CDA wil je wilde zwijnen niet in de bebouwde kom. Weliswaar hebben veel vrijstaande huizen zelf een eigen zwijnenkerend raster gebouwd maar voor alle woningen is dat geen praktische oplossing. De zwijnen zijn een gevaar, niet alleen voor tuinen maar ook voor honden en zelfs voor mensen zoals blijkt uit de recente dood van drie IS strijders… En bejagen in de bebouwde kom is ons inziens geen wenselijke oplossing. Zoals uit de beantwoording van vragen van de VVD in 2016 blijkt zijn over de aanwezigheid van wilde zwijnen in de bebouwde kom over een periode van in vijf maanden 15 klachten binnengekomen in die die periode. Dat zijn drie klachten per maand, betekende dat de feitelijke overlast heel groot is aangezien de meeste mensen niet de moeite nemen om te klagen. Kortom: er moest iets gebeuren, vandaar de bouw van een hek.

Bouw hiervan leidt tot veel weerstand zoals blijkt ook uit de petitie (*) die ik namens de raad heb aangeboden gekregen en ondertekend is door 15 organisaties De bouw van het hek is opgesplitst in drie fases, gebouwd naar behoefte. Nadat fase 1 klaar was bleek snel een behoefte aan fase 2, hetgeen inmiddels is gerealiseerd. Inmiddels blijken er nog steeds wilde zwijnen in de bebouwde kom te komen. Vraag aan B&W is of dit al langer gevestigde zwijnen zijn of is het geplaatste hek onvoldoende? Uit de Stentor begrijp ik ieder geval dat de overlast sterk is gedaald. Daarnaast geeft de heer Jager aan namens de stichting Paardenvierdaagse dat de gerealiseerde voorzieningen voor ruiters onveilig zijn. Dat mag natuurlijk niet en moet aangepakt (Noot uit de vergadering: de burgemeester heeft in antwoord op deze vraag toegezegd om in overleg te gaan en de veiligheidsproblemen aan te zullen pakken). Uit de petitie blijkt in ieder geval dat uitbreiding van het hek op veel weerstand stuit. Mocht de bedoeling van de petitie zijn dat fase 1 en 2 wordt afgebroken, dan steunt het CDA dat niet.

Immers voor meeste inwoners blijkt het hek nodig. Los nog van de kapitaalvernietiging en de waarschijnlijke teruggave van subsidiegeld aan de provincie. Boodschap: niet afbreken het hek, paardenliefhebbers leef met dit hek, jagers zorg dat het hierbij kan blijven! Dan hebben wij met zijn allen een afgewogen lange termijn oplossing. Daarnaast bereiken ons berichten over bewuste vernielingen aan het hek. Is de VVD fractie het met ons eens dat dit soort vernielingen (zie ook de foto) onacceptabel is? (Noot uit de vergadering: de VVD bevestigde dit)

Albert Oortgiesen

De argumenten die de indieners aanvoeren zijn:

• Hekken horen niet thuis in de natuur en tasten de natuurwaarden- en beleving aan.

• Het hek is een verstorend element in de natuur en een barrière voor mens en dier: o Voor de mens: De toegang tot het bos is ernstig bemoeilijkt voor fietsers, ruiters en menners. Zij moeten bij ieder toegangshek(je) afstappen. Voor mindervaliden is de toegang vrijwel onmogelijk. o Voor het dier: Het hekwerk is een barrière voor dieren die in de bossen vóór en achter het hekwerk leven. De leefgebieden zijn van elkaar afgesneden. Herten en reeën kunnen verstrikt raken in het hek

• Het doel van het hek om zwijnen buiten de bebouwde kom te houden wordt niet bereikt omdat het hek midden in de bossen staat en er vóór en achter het hek al zwijnen leefden en blijven leven. Bovendien lopen de zwijnen gewoon om het hek heen.