24 juni 2017

Verkeerscirculatie Vaassen aangepast op verzoek ondernemers.

Het CDA is heel blij dat er een breed gedragen plan ligt voor de versterking van het centrum van Vaassen. Het CDA heeft hierover de laatste tijd veel afgestemd met de ondernemers. Waar onder de inwoners de meningen sterk verdeeld zijn over de verkeerscirculatie hebben de ondernemers een duidelijke mening. Ze hebben grote problemen hebben de huidige situatie. Daarom heeft het CDA in september vorig jaar de vraag gesteld aan het college: “Is het college bereid om opnieuw te kijken –ook in overleg met betrokken (en deskundige!) inwoners en ondernemers- naar de verkeerssituatie in het centrum “. Dit als onderdeel van het maken van een plan voor de herinrichting van Vaassen. Het college heeft daarop afwijzend gereageerd, op initiatief van het CDA is daarom een motie ingediend bij de begrotingsbehandeling met als doel om te voorkomen dan er plannen worden gemaakt die toekomstige aanpassingen blokkeren. Deze motie is aangenomen door de raad, met tegenstemmen van de Nieuwe Lijn, Groen Links en de PvdA.

Daarom zijn we nu extra blij dat het college nog voor de verkiezingen constructief met de ondernemers om tafel is gegaan om te overleggen over een oplossing. Een oplossing die breed wordt gedragen en niet alleen is gebaseerd op besluiten uit een ver verleden. Immers de economische realiteit is heel anders geworden en dat leidt tot andere keuzes, juist voor een dorpscentrum.

Dankzij een extra woningcontingent vanuit de provincie kan de lang bestaande droom van de inwoners om iets aan de Wielink locatie te doen in vervulling gaan. Dit samen met de uitbreiding van de Dekamarkt. Ook in september heeft het CDA zorg geuit over de ontwikkeling van de Dorpsstraat – Noord. Heel blij zijn we daarom met de herontwikkeling van de Wielink locatie waardoor de levendigheid aan de noordkant van het centrum verbetert.

Bij de inloopavond in de Dorpskerk in januari gaven veel mensen aan zich zorgen te maken over de plannen met het Marktplein. Dit omdat zonder een parkeermogelijkheid dit plein regelmatig niet sfeervol zal zijn. In het nieuwe plan blijft parkeren mogelijk en wordt aan dit bezwaar tegemoet gekomen. Maar stenen alleen maken geen aangenaam centrum. Dat ontstaat pas als er door mensen leven in de brouwerij wordt gebracht.

We zijn blij met de initiatieven van de ondernemersvereniging op dit gebied. Het vermogen om op professionele wijze mooie evenementen te organiseren is een grote kracht van de samenleving van Vaassen Het CDA heeft het gemeentebestuur opgeroepen om deze evenementen duidelijk te ondersteunen. Natuurlijk neemt het CDA dit ook op in haar verkiezingsprogramma!

Met als doel een mooi dorpscentrum van Cannenburgh tot molen!