03 juli 2017

Lijstverbinding nu echt verleden tijd

De Eerste Kamer heeft ingestemd met een verbod op lijstverbindingen tussen politieke partijen bij verkiezingen. Dit verbod geldt al voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. In februari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer al voor deze wijziging van de Kieswet. In de senaat kreeg het voorstel steun van VVD, Partij voor de Dieren, 50Plus, SP, D66 en PVV. Een motie van SGP-senator Peter Schalk om de inwerkingtreding van het verbod uit te stellen tot ná de gemeenteraadsverkiezingen, haalde het niet.

Ook een motie van PvdA’er Mohamed Sini om de wetswijziging aan te houden tot onderzoek is gedaan naar het afschaffen of handhaven van lijstencombinaties en het stelsel van restzetelverdeling, kon niet op voldoende steun rekenen. Bij verkiezingen gingen partijen tot nu toe vaak lijstverbindingen aan met partijen waarmee ze zich verwant voelden. Dat zorgde ervoor dat, bij de verdeling van de restzetels, de reststemmen binnen de lijstencombinatie bleven en niet verdwenen naar de andere kant van het politiek spectrum.

In de praktijk leidde dat er soms toe dat een partij binnen een lijstencombinatie meer zetels kreeg dan een partij waarop meer stemmen waren uitgebracht.

(Bron: VNG magazine)