04 juli 2017

Wie is uw Vrijwilliger van de maand?

In de gemeente Epe werken meer dan 3000 vrijwilligers bij organisaties en verenigingen. Wie van deze helden en heldinnen komt in aanmerking voor de vrijwilligersprijs? U kent vast wel iemand. Geef het door!.

Wie is uw Vrijwilliger van de maand?

Kent u een vrijwilliger in uw omgeving die in aanmerking komt voor de titel Vrijwilliger van de maand of zelfs van het jaar? Meldt u hem of haar dan aan via [email protected] of [email protected]. Acht keer per jaar wordt het persoonlijke verhaal van een vrijwilliger geplaatst in weekblad Veluweland. De rubriek Vrijwilliger van de maand zet vrijwilligers met grote verdiensten voor de gemeenschap in het zonnetje.   Vrijwilligersprijs 2017 Eind 2017 kiest de jury de Vrijwilliger van het jaar uit de reeks van interviews. Deze vrijwilliger ontvangt de Vrijwilligersprijs. Dit jaar vindt alweer de 16e verkiezing plaats.

De jury bestaat uit vertegenwoordigers van de vier dorpen in de gemeente en een onafhankelijk voorzitter. De organisatie is in handen van Koppel-SWO/E en Persburo Dick van der Veen (interviews) in samenwerking met de gemeente Epe. De gemeente Epe ondersteunt dit initiatief van harte omdat vrijwilligers zorgen voor solidariteit. Zij zijn de basis van de participatiemaatschappij en zijn van onschatbare waarde voor de lokale samenleving. Trots op de vele vrijwilligers Wethouder Erik Visser: “Ik ben trots op wat er allemaal leeft in de Eper samenleving. Er zijn allemaal initiatieven gestart door inwoners zelf, voor de buurt of voor meer mensen in het dorp. Vrijwilligers verrichten onbetaalbaar werk en zijn een voorbeeld voor anderen in hun omgeving. Vrijwilligers zetten zich in voor wat en wie ze belangrijk vinden: hun sportvereniging, het milieu, ouderen of een schone speelplaats. Veel mensen denken hier niet over na, ze zien vrijwilligerswerk als een manier van leven.” “Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid jongeren in onze gemeente die vrijwilligerswerk doen”, zegt Erik Visser. “Bij de scouting, binnen sportverenigingen en de kerk verzetten ze bergen werk. Het Jeugdlintje is er voor jongeren tot 18 jaar. Vrijwilligers van 18 tot en met 25 jaar komen we nog weinig tegen bij de Vrijwilligersprijs. Het gaat niet alleen om het aantal jaren dat iemand vrijwilligerswerk doet. Het belangeloos bieden van hulp gebeurt op iedere leeftijd.

De gemeente Epe wil vrijwilligerswerk niet alleen stimuleren, maar wil ook graag zichtbaar maken dat wij vrijwilligerswerk bijzonder waarderen. Ik hoop dat veel mensen iemand voordragen als vrijwilliger van de maand.” Hanny Baarspul mag zich Vrijwilliger van het Jaar 2016 noemen. Zij ontving de Vrijwilligersprijs tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Epe. Bent of kent u de volgende vrijwilliger van het jaar? (Foto: Joop Luimes)