20 juli 2017

Beste CDA'ers

Hier wordt de indruk gegeven dat er gewerkt wordt. Maar is dat zo? Ze zijn 14 dagen op vakantie. Het leven gaat gewoon door. Waar maken we ons druk over!

Beste CDA'ers,

Onder leiding van Gerrit Zalm hebben we als CDA de afgelopen weken met VVD, D66 en de ChristenUnie om de tafel gezeten om een nieuw kabinet te formeren. Niet alleen in de historische Stadhouderskamer, maar ook een aantal dagen in het Johan de Witthuis aan de Kneuterdijk in Den Haag. Die plek heeft het voordeel dat we af en toe ook buiten kunnen zitten als de temperaturen zomers worden.

Formaties zijn wel eens sneller gegaan in onze parlementaire geschiedenis. Maar haast mag geen bepalende factor zijn, alleen een positief resultaat telt. Verschillende onderwerpen zijn de revue gepasseerd en we werken hard om tot een resultaat te komen. Ik heb er daarbij vertrouwen in dat we werken aan een kabinet dat antwoord geeft op de zorgen van veel Nederlanders. Zorgen over radicalisering en terreur, over immigratie en integratie, over de toekomst van de zorg, over onze waarden en identiteit, en over zekerheid en bescherming.

Samen met Pieter Heerma heb ik de afgelopen weken aan de onderhandelingstafel de inbreng van het CDA geleverd. De hele CDA-fractie en haar medewerkers hebben daarbij geholpen en hard gewerkt om onze voorstellen zo gedegen mogelijk te maken. Zonder het denkwerk van al die mensen zou het niet mogelijk zijn om aan de formatietafel meters te maken. Ik hoop dat voor u een welverdiende zomervakantie aangebroken is, of binnenkort aanbreekt. Na deze week nemen ook de onderhandelaars een korte pauze. Om het vervolg voor te bereiden, maar ook om er even tussenuit te gaan. Zelf ben ik van plan met de auto naar Frankrijk te rijden. In augustus gaan we weer van start. Om te bouwen aan een goed kabinet voor Nederland, maar ook om als CDA voorbereidingen te treffen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

Daarnaast mag ik op uitnodiging van Elsevier op 4 september 2017 de negende HJ Schoo-lezing houden. Mocht u daarbij aanwezig willen zijn dan kunt u hier meer informatie vinden. Ik wens u een mooie zomer, en hoop dat een vakantie u de energie geeft om er ook na de zomer weer hard tegenaan te gaan. Hartelijke groet, Sybrand Buma