24 augustus 2017

Uitbreiding Schiphol richting vliegveld Lelystad

Uitbreiding Schiphol richting vliegveld Lelystad

Overzicht van feiten en informatie tot nu toe:

-2008 is er een akkoord bereikt over de middellange termijnontwikkeling voor Schiphol;

-30 maart 2009 startbijeenkomst Alderstafel (dit is een adviesorgaan richting de Staatssecretaris met vertegenwoordigers van de provinciën Flevoland, Utrecht, Gelderland en Overijssel via getrapte vertegenwoordiging).

Er worden geen verslagen gemaakt van betreffende vergaderingen maar wel jaarverslagen) Later wordt Utrecht alleen nog geïnformeerd over bijeenkomsten en vanaf 2016 delen Gelderland en Overijssel 1 zetel, waarbij Gelderland de leiding neemt. Deze tafel heeft geen beslissingsbevoegdheid en kan alleen adviezen uitbrengen.

- 2012-2014 Meerdere Statenbrieven worden opgesteld en naar de Staten gestuurd 2012 worden de voorwaarden geformuleerd 2013 in juni opdracht tot plan MER 2014 maart volgt de oplevering voor de B+ varaint. MER is gemaakt voor de cirkel Lelystad Elburg maar gaat niet over de aansluitroutes! Die zijn niet MER plichtig en kan geen beroep tegen worden ingesteld! Uiteindelijk is de Staatssecretaris leidend en die bepaald. Naar stikstof uitstoot wordt nu niet gekeken, maar bij andere nieuwe aanvragen telt die wel mee.

- 2015 maart de B+ variant wordt in de Kamer vastgesteld. Vervolgens moet de aansluiting op het hogere luchtruim plaatsvinden. Dit loopt vertraging op door windenergie plannen, internationale vliegroutes en LVNL waar de werkdruk te hoog is. Plannen worden doorgeschoven van april 2018 naar april 2019. De Staatssecretaris besluit wel om spoed te maken en benoemd in december 2016 een manager, provincies worden hier niet bij betrokken.

Teuge -2011 wordt er een CRO ingesteld dit is een wettelijk verplichte commissie die de belangen van omwonenden behartigt.

-2014-2015 Op Teuge worden nieuwe ontwikkelingen opgepakt en een eigen overlegtafel opgestart. -2015 december De nieuwe plannen worden verwoord in een nota van aanbieding die samen met milieuorganisaties is opgesteld. Naar aanleiding hiervan worden stappen gezet om een nieuw luchthavenbesluit aan te vragen.

-2016 Er wordt ontdekt dat per vergissing teveel ruimte aan Teuge is toegestaan. Uitgangspunt blijft de toegestane ruimte, maar er wordt in februari 2017 wel besloten dit pas bij het nieuwe luchthavenbesluit te corrigeren.

-eind 2017 verwachting aanvraag luchthavenbesluit nu eerst markt behoefte onderzoek en in september de presentatie van het CRO. Verwacht werd dat begin 2019 alles rond zou zijn, maar dit wordt bijgesteld.

Nu - 2017 maart bijeenkomst van de Alderstafel, wegens andere verplichtingen in Gelderland neemt Overijssel waar, dan worden er geen uitkomsten gepresenteerd maar vindt alleen informatie overdracht plaats. Er ontstaat wel onrust in Overijssel.

- 2017 juni bijeenkomst van de Alderstafel en presentatie van de uitkomsten, wegens ziekte is de gedeputeerde van Gelderland afwezig. Overijssel neemt waar, met ondersteuning van ambtenaar uit Geldeland. Er wordt niet gesproken over vlieghoogtes wel over moeilijke situatie met het paracentrum

Teuge. - Juni gelijk overleg aangevraagd met de Staatssecretaris

- 10 juli afgevaardigden van GS/ Overijssel, Flevoland en Gelderland gaan samen met de Commissaris van de Koning van Gelderland naar dit overleg. Verzocht om een second opinion, aangezien er maar 1 oplossing zou zijn! I&M is leidend. De provincie gaat alleen over het luchthavenbeleid.

- 1e helft van september 2017 uitslag. Dan opnieuw overleg met de 3 provincies. Gelderland is hierin het aanspreekpunt. Afgesproken is ook dat er informatie avonden worden georganiseerd en dat die breder worden uitgezet als eerst gepland was.

14 september voor bestuurders in Zwolle

19 september voor inwoners in Zwolle 21 september voor bestuurders in Apeldoorn

26 september voor inwoners in Apeldoorn en

27 september in Ede

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.