20 januari 2009

Friesland gaat stoppen met fossiele brandstof

Over elf jaar mag in Friesland geen enkele auto meer op benzine of diesel rijden.Het Provinciebestuur wil in 2020 alle fossiele brandstof afschaffen. Auto's, vrachtwagens, boten en het openbaar vervoer zullen op biogas (vooral uit mest) en stroom rijden.                                                               De provincie hoopt meer te investeren in duurzaamheid, ook met het oog op de recessie.
Groot knelpunt vormt nog de accijns op brandstof. Het rijk loopt miljarden mis als de tankstations worden vervangen door duurzame vulpunten. De plannen staan in een ambtelijke nota die nog niet aan de provinciale staten is voorgelegd.

Vorige week was er in Groningen een symposium over Mobiliteit en Duurzaamheid en ook daar werd gepleit voor biogas voor auto's. Gas dat bijvoorbeeld vrijkomrt bij de vergisting van gft-afval. Biogas is geschikt voor alle voertuigen die nu ook al op gas rijden en zou voor minstens 70 procent minder CO2-uitstoot zorgen dan aardgas. Op de bijeenkomst in Groningen werd ook bekendgemaakt dat het aantal aardgas-vulpunten dit jaar nog toeneemt van vijftien naar 55.

Bron:
Leeuwarder Courant, 15 januari 2009