14 december 2017

Geitenhouderijen op slot?

Provinciale Staten hebben ingestemd met het verlengen van het tijdelijke stop op geitenhouderijen.

Het uitbreiden van de stal is toegestaan zolang het aantal vergunde of gemelde dieren niet toeneemt. Deze regels treden per 1 januari in werking tot 1 januari 2021 of zoveel eerder als bekend is wat de oorzaak is het hogere risico op longontsteking in de omgeving van geitenhouderijen. Tijdelijk Het gaat om een verbod op het uitbreiden van het aantal geiten tot 1 januari 2021.Aanleiding voor deze stop is het VGO-onderzoek, waaruit blijkt dat omwonenden in een straal van 2 kilometer om geitenhouderijen een verhoogde kans op longontsteking hebben.

Op dit moment is nog niet helder wat de oorzaak is van dit verhoogde risico. Landelijk onderzoek naar de oorzaken is uiterlijk in 2020 afgerond. Dan is ook duidelijk hoe de risico’s kunnen worden beperkt door gerichte maatregelen. Op dat moment kan ook de geitenstop uit de Gelderse verordening. Gedeputeerde Staten zullen PS hierover informeren en in ieder geval 2 keer per jaar de stand van zaken doorgeven. Uitbreiden stal Vestiging van nieuwe geitenhouderijen en uitbreiding van bestaande geitenhouderijen is met deze stop verboden.

Bestaande geitenhouders mogen hun stal wel uitbreiden zolang het aantal geiten maar niet toeneemt. Het besluit heeft geen gevolgen voor ingediende, ontvankelijke vergunningaanvragen of meldingen van vóór 30 augustus 2017 mits gemeld bij gemeente én provincie.

Deze regels zijn opgenomen in de Gelderse omgevingsverordening en treden per 1 januari 2018 in werking en vervallen op 1 januari 2021, tenzij er voor die tijd door PS anders is besloten.