31 oktober 2017

Gezelligheid en saamhorigheid ook tijdens de verbouwing”

Onlangs bracht wethouder Erik Visser een tussentijds bezoek aan Dorpshuis De Hezebrink in Emst, waar de uitbreiding en renovatie in volle gang is. Zo wordt het bestaande gebouw gerenoveerd, krijgt het een moderne uitstraling en een nieuwe ruimere sportzaal. Eind 2017 moet de klus geklaard zijn en tijdens de werkzaamheden gaan alle activiteiten gewoon door. De wethouder werd hartelijk ontvangen door 3 van de 6 bestuursleden Gerjan Post, Coby de Wilde en Bé Brummel. Gerjan Post vertelde de wethouder tijdens de rondleiding uitvoerig over de plannen, visie en de financiën. “Ik ben trots op de voortgang van de verbouwing. Het wordt mooi, erg mooi en ik ben blij dat alle verenigingen gebruik blijven maken van ons Dorpshuis en er komen ongetwijfeld nieuwe verenigingen bij”, aldus Gerjan.

Wat gelijk al opvalt bij binnenkomst is dat het gebouw een stuk lichter is en veel natuurlijk lichtinval heeft. Daarnaast speelt de centrale gang door het gebouw een grote rol en is de verbinding tussen de verschillende zalen. “Iedereen komt hier binnen door de voordeur en loopt door dezelfde gang. Van daaruit de splitsen de mensen zich op en begeven zich naar de zalen waar ze oefenen voor zang, toneel, sporten of wellicht om gezellig samen te kaarten of een drankje te drinken aan de bar.

Gezelligheid en saamhorigheid”, vertelt Gerjan trots. Bij een kijkje in de nieuwe sportzaal valt gelijk op dat het een lichte en ruime zaal is geworden. De zaal is voorzien van mooie multifunctionele ophangsystemen voor ringen, touwen en een wandtouwrek. De zaal kan daarnaast multifunctioneel gebruikt worden voor bijvoorbeeld muziek- en zanguitvoeringen. Geluid en akoestiek Er is bij de verbouwing veel aandacht besteed aan het geluid en de akoestiek. “Het fanfare korps en de zangvereniging zijn tevreden over het geluid, geluidssysteem en de akoestiek. En ook de omwonenden zijn tevreden aangezien er moderne geluidsisolatie en geluidswerend glas is aangebracht. Iedereen kan hier naar hartelust oefenen.

En we hebben de geluidsisolatie zelf ook vaak getest", zegt Gerjan met een grijns. Duurzaamheid Op de vraag of er ook rekening gehouden is met duurzaamheid vertelt Gerjan vol passie dat dit zeker het geval is: “Allereerst is ontwerper Harry de Jong erin geslaagd veel van het bestaande gebouw te gebruiken. Het bestaande gebouw wordt gerenoveerd en maken we gebruik van veel bestaande materialen. Verder hebben we zonnecellen en collectoren op het dak. Die zorgen voor warm water en elektriciteit. We hebben vloerverwarming en warmtewisselaars in het gebouw. Automatische (led) verlichting en automatisch spoelende urinoirs en toiletten.” Wethouder Erik Visser is enthousiast over de vorderingen: “De sporthal en het gerenoveerde gedeelte zien er fantastisch uit! Goed om te zien dat er veel aandacht is voor duurzaamheidsmaatregelen. De Hezebrink is een mooi voorbeeld hoe duurzaamheid in de praktijk kan worden toegepast”.

Financiën en acties Hezebrink De gemeentelijke investeringsbijdrage in de uitbreiding en renovatie is 2,1 miljoen. De Hezebrink is verantwoordelijk voor een eigen bijdrage van € 690.000. Dit bedrag wordt met leningen, sponsoring, subsidies en eigen acties bij elkaar gebracht. “Zo hebben we onlangs een fair gehouden met een bakwedstrijd ‘Heel Emst bakt’ en een sponsorloop. Ook kunnen basisscholen, bedrijfsleven, inwoners en verenigingsleven bij ons obligaties kopen. De teller voor obligaties staat inmiddels op € 20.000,-. En hiervoor gaan alle credits naar Coby de Wilde. Ook de rest van de financiën hebben we op orde, al zijn extra bijdrages altijd welkom”, aldus Gerjan. In het voorjaar van 2018 is naar verwachting de feestelijke opening van de nieuwe Hezebrink.