16 september 2017

Wifi

We krijgen veel (enthousiaste) berichten van CDA'ers uit gemeenten over dit initiatief. En dat terwijl de regering tegen dit plan heeft gestemd. Uiteraard is dit niet de grote stap vooruit voor iedereen: dat zijn beter werkende telecommarkten, investeringen in infrastructuur en dekking voor iedereen, ook in de buitengebieden via glasvezel of 5G. In de tussentijd kan dit WIFI plan echter een oplossing bieden voor dekking in bijvoorbeeld dorpscentra, bibliotheken, buurthuizen en op stations. Wij verwachten dat de regeling eind dit jaar, of begin 2018 opengesteld wordt en zullen u daar van op de hoogte houden (u kunt ook deze site in de gaten houden:

Er geldt overigens "wie het eerst komt wie het eerst maalt" maar er moet ook rekening gehouden worden met geografische spreiding over alle EU landen. U hoort van ons en uiteraard is mijn kantoor altijd bereid u verder op weg te helpen. Met een hartelijke groet, Esther de Lange Lid van het Europees Parlement (CDA) Delegatieleider CDA in het Europees Parlement Vicevoorzitter EVP Fractie [email protected] www.estherdelange.nl

icons.iconarchive.com/icons/yootheme/social-bookmark/64/social-twitter-box-blue-icon.pnghttp://icons.iconarchive.com/icons/yootheme/social-bookmark/64/social-facebook-box-blue-icon.pnghttp://latinosmallbusinesowner.typepad.com/photos/blog_/linkedin-icon.pnghttp://icons.iconarchive.com/icons/wwalczyszyn/android-style-honeycomb/64/YouTube-icon.png Europees Parlement Kantoor ASP 8E205 Wiertzstraat B-1047 Brussel Tel. +32 (0)2 284 79 54 Fax +32 (0)2 284 99 54

De agenda van het Europees Parlement is veranderlijk. Hierdoor kunnen afspraken met mevrouw Esther de Lange op korte termijn worden gewijzigd. Onder dit voorbehoud worden afspraken opgenomen in de agenda van mevrouw De Lange.

From: bertie hendriks [mailto:[email protected]] Sent: 13 September 2017 09:31 To: DE LANGE Esther <[email protected]> Subject: wifi in dorpen en steden Beste Esther de Lange, In de Stentor van vandaag lees ik een berichtje over wifi in dorpen en steden. Ik ben CDA raadslid in de gemeente Epe en we zijn al jaren bezig met goede mobiele en digitale bereikbaarheid in onze gemeente. Graag willen we aanspraak maken op de mogelijkheid die het Europees parlement nu biedt om alle gebieden te ontsluiten met wifi.

Goede mobiele en/ of digitale bereikbaarheid is van essentieel belang voor de leefbaarheid van het buitengebied, zoals u weet. De gemeente Epe heeft een groot buitengebied. Hier wonen mensen, maar wordt vooral veel gerecreëerd. Recreatie en toerisme is van groot belang voor de leefbaarheid van onze gemeente, waar ook de kernen Vaassen, Oene en Emst bij horen.

De mobiele en digitale dekking is niet goed nu. We hebben voorbeelden van mensen die 's nachts in hun nachtkleding met hun mobiel door het bos moesten rennen om de brandweer te bellen, omdat de schuur in brand stond en daarmee ook de stroom was uitgevallen. Of een mountainbiker die gevallen was en niet zelf de hulpdiensten kon bellen omdat hij heen bereik had. Gelukkig schoot een andere mountainbiker hem te hulp die naar en plek fietste waar wel dekking was. Ook de campings ervaren de slechte bereikbaarheid als een probleem. We willen dat de Veluwe een aantrekkelijk toeristisch gebied blijft.

Maar goed internet is tegenwoordig een noodzaak op een camping en dat kunnen onze campings helaas niet bieden. Ook andere bedrijvigheid in het buitengebied heeft hier last van. Als CDA Epe hebben we via CDA Gelderland het verkiezingsprogramma geamendeerd op dit onderwerp. Gelukkig staat nu in het CDA programma dat digitale en mobiele bereikbaarheid verbeterd moet worden in de buitengebieden om de leefbaarheid te behouden. Zoals u snapt zijn we erg geïnteresseerd om onze gemeente te dekken met wifi en willen dan graag hulp vanuit Brussel hiervoor. Kunt u ons vertellen hoe we hiervoor in aanmerking kunnen komen? Alvast dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet. Namens CDA Epe, Bertie Hendriks +31 (0)644628403