03 juni 2024

Mid Term Reflectie

Het College en de Raad van onze Gemeente zijn alweer halverwege de zittingstermijn van 4 jaar. Over een jaar starten we met de voorbereidingen voor de verkiezingen in 2026; het samenstellen van de lijst en het verkiezingsprogramma. Dit is dus een goed moment voor de fractie om terug te kijken op de afgelopen 2 jaar. Welke punten uit ons programma hebben we inmiddels gerealiseerd, welke lopen nog of moeten nog starten? En welke prioriteit geven we aan die onderwerpen in de laatste 2 jaar? In dit artikel leest u een verslag van deze analyse, maar we gaan hierover ook het gesprek aan op de ALV van 19 juni. Als een echte ledenpartij nemen we uw input hierop natuurlijk graag mee. We hopen u dan te zien!

Het CDA Verkiezingsprogramma 2022-2026 (LINK) bestaat uit 10 onderwerpen met daarin iets meer dan 150 actiepunten. Daarvan hebben we er inmiddels 25 gerealiseerd en met ongeveer de helft zijn we als fractie en college mee bezig. Veel daarvan vragen doorlopend om aandacht en zijn daardoor nooit helemaal klaar. Een kwart (39) willen we nog gaan starten en 10% denken we niet meer te gaan doen, bijvoorbeeld omdat het niet meer nodig is of niet meer onze prioriteit heeft.

We hebben inmiddels een hoogbouw- en binnenstadvisie alsmede één voor Hierden gerealiseerd, diverse fietspaden zijn of worden binnenkort verbeterd. Er zijn meer brede scholen, en meer sportfaciliteiten binnen en buiten. Er is meer participatie van burgers; oud en jong. En er staat een krachtige gemeentelijke organisatie. Zo maar een greep uit de punten die gerealiseerd zijn.

We zijn nog bezig met het planten van meer bomen en werken aan een nieuw afvalsysteem en inzameling. Er wordt volop gebouwd en aan nieuwe plannen gewerkt; ook voor specifieke doelgroepen. Onze Wethouder zet zich sterk in voor betere ov-verbindingen en doorstroming van het overige verkeer. Initiatieven omtrent duurzaamheid en de energietransitie hebben doorlopend onze aandacht.

In de komende 2 jaren willen we nog inzetten op voorrang voor Harderwijkers op de woningmarkt, meer fietsenstallingen en een nieuw Stadstheater.

Op de ALV willen we in het bijzonder van u als lid horen wat we zouden moet doen met
(1) het Theater - in het laatste jaar wil het College een besluit nemen,
(2) het op creatieve wijze in ere herstellen van de Luttekepoort en
(3) het nieuwe afvalsysteem.