Openbare toiletten en opengestelde toiletten in de gemeente Harderwijk
Gerdien heeft deze week schrijftelijke vragen ingediend, hierin vraagt ze aandacht voor de openbare en opengestelde toiletten in onze gemeente.
Toegankelijke openbare- en opengestelde toiletten horen bij een gastvrije gemeente. Iedereen heeft ze weleens nodig. Wij vinden het getuigen van het zijn van een gastvrije gemeente als er voldoende mogelijkheden zijn om, binnen een redelijke afstand, naar een toilet te kunnen gaan (de toiletnorm spreekt over 500m.) In 2019 is door het college de toezegging gedaan dat zowel in de Houtwalparkeergarage als het nieuwe havenkantoor een 24/7 toegankelijk toilet zou komen. In de commissie Ruimte is er een rondvraag gesteld over toiletvoorzieningen in onze gemeente. Uit het schriftelijke antwoord van de wethouder van 16 december 2021 blijkt o.a. dat het openbare toilet in het nieuwe havenkantoor niet 24/7 toegankelijk is. De antwoorden vragen echter om meer verduidelijking.
Daarom hebben het CDA en de ChristenUnie de volgende vragen:
1. U geeft aan dat het openbare toilet in het Havenkantoor alleen toegankelijk is tijdens openingsuren. Kunt u aangeven wat tijdens de zomermaanden en de wintermaanden de openingsuren zullen zijn?
2. Waarom is er van het oorspronkelijke plan afgeweken en is ervoor gekozen om hier geen 24/7 toegankelijk toilet te plaatsen?
3. Kunt u aangeven hoeveel en welke sanitaire voorzieningen aanwezig zijn in het nieuwe havenkantoor? Zijn deze ook toegankelijk voor mindervaliden?
4. Bestaat de mogelijkheid om een toilet in het nieuwe havenkantoor te voorzien van een slot voor de eurosleutel zodat deze wel 24/7 te gebruiken is voor de doelgroep? Zo ja, is het college bereid om zo’n slot te plaatsen? Zo nee, waarom niet? In de haven van Harderwijk ligt nu een drijvend gebouw met sanitaire voorzieningen. Over dit gebouw hebben wij de volgende vragen:
5. Is dit sanitair gebouw eigendom van de gemeente?
6. Hoeveel en welke sanitaire voorzieningen bevinden zich in het drijvende gebouw?
7. Is deze nog noodzakelijk nu het nieuwe havenkantoor gereed is? Zo ja, hoe kijkt het college naar een betere spreiding van de sanitaire voorzieningen door dit drijvende sanitair gebouw op een andere locatie te leggen? Het toilet in de Houtwalparkeergarage is opgenomen in de HogeNood-app en de entree van de parkeergarage is voorzien van de daarbij behorende oranje stickers. Daarnaast wordt ook op de richtingsborden in de binnenstad en op de Boulevard naar het toilet in de Houtwalparkeergarage verwezen.
8. Kan men zonder parkeerticket wel gebruik maken van dit toilet? Zo niet, hoe en wanneer gaat u dit oplossen? Indien wel, hoe gaat u de toegangsmogelijkheid beter kenbaar maken voor mensen zonder parkeerticket aangezien hier nergens iets over staat aangegeven?
9. Ondernemers in de binnenstad zijn door de gemeente gewezen op de HogeNood-app. Enkele winkels en horecazaken hebben hierop positief gereageerd en zijn inmiddels opgenomen in deze app. Hoe en wanneer gaat u nog meer ondernemers, ook buiten de binnenstad, stimuleren om zich aan te melden voor de HogeNood-app?
10. Veel gemeenten in Nederland verstrekken een kleine vergoeding aan ondernemers die hun toilet openstellen. Hoe kijkt het college hiernaar?
Wij zien de antwoorden met belangstelling tegemoet en gaan dan bekijken of we verdere stappen moeten ondernemen om van Harderwijk een nog gastvrijere gemeente te maken.