10 september 2024

Samen werken aan een stabiele toekomst

Het leven is als fietsen: om balans te houden, moet je blijven bewegen en je aanpassen. Deze afgelopen weken is het mij weer duidelijk geworden hoe groot de verantwoordelijkheid is die wij als raadsleden dragen. We staan voor ingrijpende beslissingen die direct impact hebben op het leven van onze inwoners. Gelukkig doen we dit niet alleen. Samen met de raad, fractievertegenwoordigers, ambtenaren en het college werken we hard om de juiste keuzes te maken. Ik wil dan ook iedereen die hieraan heeft meegewerkt enorm bedanken.

De rode draad: Balans
Voor ons als CDA Harderwijk staat balans centraal in de kadernota en de lijst met ombuigingen. We moeten zorgvuldig afwegen waar we blijven investeren en waar we een stapje terug moeten doen om te bezuinigen. Waar kunnen we de samenleving zelf sterker maken, zodat we niet alleen naar de gemeente kijken voor oplossingen, maar ook naar onszelf en onze inwoners om te zien wat wij zelf kunnen bijdragen?

Toch betreuren wij enkele keuzes die gemaakt zijn. Zo vinden we het jammer dat we moeten stoppen met het kindercollege en dat de kosten voor zwemlessen worden verhoogd. Vooral de verhoging van de zwemleskosten baart ons zorgen. Kunnen onze kinderen straks nog wel deelnemen aan deze belangrijke lessen?

OZB en belastingdruk
Een ander punt dat in het oog springt is de Onroerendezaakbelasting (OZB). Hoewel we het logisch vinden dat deze jaarlijks wordt geïndexeerd, hadden we liever gezien dat de stappen minder groot waren. Maar we moeten ook eerlijk zijn: Harderwijk is een relatief ‘goedkope’ gemeente om in te wonen. De belastingdruk in Harderwijk ligt nu op 79,2% en zal de komende jaren stijgen naar 87,7%. In onze buurgemeenten ligt dit zelfs boven het landelijk gemiddelde van 102%. Vanuit het principe dat iedereen bijdraagt, begrijpen wij dat we hier iets mee moeten doen.

Balans is niet iets wat je vindt, maar iets wat je creëert, en dat vraagt om creativiteit. We zijn positief dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Zoals het er nu uitziet, wordt geen enkele instantie zo hard geraakt dat ze tot op het bot wordt uitgekleed, maar het vergt wel creativiteit om de geplande bezuinigingen rond te krijgen.

Verantwoordelijkheid van de gemeente
De gemeente gaat ook in haar eigen bedrijfsvoering snijden, en het is goed dat zij naar zichzelf kijkt om bij te dragen.

Wij roepen dan ook op om in gesprek te gaan met alle instanties, verenigingen en andere betrokkenen die door de bezuinigingen worden geraakt. Laten we hen erbij betrekken en gebruikmaken van hun creativiteit.

Veiligheid en onderhoud voorop
We zijn blij met de toezegging van de wethouder dat we bij de uitwerking van de diverse taakstellingen worden betrokken. Voor ons is het essentieel dat, bij de bezuinigingen op het onderhoud van grijs en groen, onze wegen veilig blijven en het groen netjes wordt onderhouden. Verloedering ligt op de loer, en dat moeten we voorkomen. Laten we streven naar een goede balans. We zullen als fractie hier dan ook erg scherp op zijn.

We hebben er het volste vertrouwen in dat wat nu voorligt het best haalbare is, ondanks dat niet iedereen er even blij mee zal zijn. Elk jaar moeten we de balans opmaken en beoordelen of we nog steeds de juiste koers varen, en waar nodig bijsturen. Wij zijn trots op onze gemeente en onze inwoners. Samen, met weinig middelen, realiseren we toch prachtige dingen voor Harderwijk. We slaan ons hier doorheen!