Uit de auto, op de boot naar de boulevard van Harderwijk
"Toeristen in Harderwijk die hun auto neerzetten op het in 2019 aan te leggen 'overloop-parkeerterrein' in het Veluwemeer kunnen mogelijk overstappen op pendelbootjes naar de boulevard.
Volgens CDA-raadslid Eric van Luxemburg is zo'n pendelbootje van belang 'om de bereikbaarheid van bezoekers aan Harderwijk en de boulevard in het bijzonder te optimaliseren', meldt hij in een persbericht.
In de gemeentelijke plannen is de aanvullende parkeervoorziening voor topdagen in 2019 gebruiksklaar. Het terrein met ongeveer 1.900 parkeerplaatsen komt te liggen in de hoek van het Veluwemeer, langs de N302 aan de kant van industrieterrein Lorentz. Er is voorzien in een wandelroute naar de boulevard, maar volgens Van Luxemburg biedt de ligging aan het water mogelijkheden om bezoekers naar de boulevard te varen.
Het CDA heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan burgemeester en wethouders. Daarin vraagt de fractie om het idee van de pendelbootjes te onderzoeken, samen met geïnteresseerde ondernemers."
De Stentor; 15-08-17
Hieronder de volledige tekst van de schriftelijke vragen die het CDA heeft gesteld:
Geacht College,
Uw College heeft onlangs het besluit genomen om met de voorbereidingen te beginnen van het overloop-parkeerterrein Waterfront. De planning is dat in 2019 het terrein gebruiksklaar is. Met de realisatie er van zal, in aanvulling op de te bouwen parkeervoorzieningen Dolfinariumeilend en Kop Stadswerven, worden voorzien in een aanvullende parkeervoorziening in tijden van grote toeloop van bezoekers aan de Boulevard en het Dolfinarium.
De afstand van het overloopterrein tot de Boulevard en Dolfinarium en de ligging aan het water biedt mogelijkheden om vervoer van bezoekers over water mogelijk te maken. Als voorbeeld kan het vervoer over water naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen gezien worden.
Uit contacten met bijvoorbeeld de eigenaar van Rederij Randmeer weten wij dat hij mogelijkheden ziet een pendeldienst over het water te exploiteren, als het overloopterrein gerealiseerd is.
Bent u het met het CDA eens dat de bereikbaarheid vanuit het Overloopterrein naar de Boulevard een lange route is om te belopen?
Hoe staat U tegenover het idee om toeristen vanaf het Overloopterrein over het water via het aquaduct naar de boulevard van Harderwijk te vervoeren en te laten aanmeren nabij het Dolfinarium?
Ziet u dit (ingaande op vraag 2) als een positieve aanvulling op het toeristisch beleid van Harderwijk? Zo nee, waarom niet?
Bent u bereid om in gesprek te gaan met ondernemers / gegadigden om een toekomstige exploitatie mogelijk te maken van alternatief vervoer over het water vanaf het Overloopterrein naar de boulevard van Harderwijk?
Kunt u aangeven hoeveel toeristen er per jaar destijds gebruik maakten zowel het stadstreintje alsmede de bussen vanaf de voormalige parkeerlocaties naar de binnenstad?
Hoeveel plekken voor toeristen in de te bouwen parkeervoorziening in het Dolfinariumeiland worden er gereserveerd?
Wat is de planning van de te bouwen parkeervoorziening op de Kop Stadswerven? Is de voorziening van het overloopterrein tijdens de realisatie van dat deel Waterfront extra nodig?
Met vriendelijke groet,
Eric van Luxemburg & Ida Stoevelaar – Zijlstra
CDA Harderwijk - Hierden