03 juni 2024

Wijkwethouders

In ons coalitieakkoord “Samen bouwen aan de toekomst” hebben we als coalitiepartijen afgesproken dat we wijkwethouders zouden invoeren. Als coalitie vinden we namelijk dat wijken specifieke aandacht verdienen. De wijken verschillen zo van elkaar dat ze ook allemaal een andere aanpak nodig hebben. Daarbij wilden we ook als wethouders dichtbij onze inwoners staan, waardoor we zichtbaar en aanspreekbaar zijn. Hierop hebben we bedacht om te starten met een spreekuur in de wijk, iedere wethouder in zijn eigen wijk. Mijn wijken zijn de Binnenstad, Friese Gracht en Waterfront. Eind april jl. zijn we met de eerste ronde gestart.

De insteek van het spreekuur is om te weten te komen wat er leeft en speelt in de wijk. Tevens is er de ruimte om met ideeën te komen. De eerste ronde hebben we dus achter de rug en wat was het leuk om te doen! In mijn wijken was er een goede opkomst en werd er vooral positief gereageerd op het initiatief. Mensen vonden het erg prettig dat er een laagdrempelige manier is om fysiek met ons als wethouders in contact te komen en hun zorgen of ideeën te delen. Veel van wat gedeeld werd ging over onderwerpen gerelateerd aan verkeer/parkeren en openbaar groen, maar ook was er bijvoorbeeld iemand die graag wilde meedenken over onderwerpen die spelen in de gemeente, met de vraag hoe ze dat moest aanvliegen.

Voor ons als wethouders is het ook een ideale gelegenheid om mensen verder te helpen of in verbinding te brengen met collega’s op het gemeentehuis of met andere organisaties. Ook kunnen we inwoners uitleg geven over onze plannen of beleid. Je merkt vooral dat inwoners het prettig vinden als ze gehoord en serieus genomen worden. Dit initiatief draagt hier enorm aan bij.

De spreekuren worden ieder kwartaal gehouden. Mocht er bij jou ook iets spelen in je wijk weet ons dan te vinden op het spreekuur. De koffie staat voor je klaar!

Hieronder vindt u de verdeling van de wethouders per wijk en het eerstvolgende spreekuur.

Hierden en buitengebied            4 juli 15.30-17.00 uur        Dorpshuis Hierden

Marcel Companjen          Stationsgebied/Sypel                 2 juli 15.30-17.00 uur        Sportcafé De Sypel

Slingerbos                                19 juni 15.30-17.00 uur       Leger des Heils

Stadsweiden                            12 juni  9.00-10.30 uur        MFC De Roef