Het raadsvoorstel

Voorzitter, voor ons ligt een voorstel dat richting biedt aan hoe wij als gemeenteraad het komende decennium omgaan met vraagstukken rondom de huisvesting van het primaire onderwijs in onze gemeente. Daarnaast, en nog wel veel belangrijker omvat dit voorstel een oplossing voor de impasse waar we het afgelopen jaar hebben gezeten met betrekking tot de gewenste nieuwbouw voor de basisscholen Vuurvogel 1 en 2.

Aan het begin van deze raadsperiode hebben we al diverse keren met elkaar gesproken over de door het college en de coalitie geplande nieuwbouw van een school voor zowel de Regenboog als de beide Vuurvogels op het Kroonwijkplantsoen. Samen met onze oppositievrienden van de VVD hebben wij fel geageerd tegen deze plannen. Voor ons als CDA was het heel duidelijk, ons dorp is gebaat bij een optimale spreiding van basisscholen, en met het verplaatsen van zowel de regenboog als de beide Vuurvogels zouden juist het tegenovergestelde creëren.

Toen op een later moment het bestuur van de Regenboog aangaf niet mee te verhuizen naar de Kroonwijk, kwamen de kaarten weer op tafel te liggen en hebben wij, net als de VVD en DGH aangegeven voorstander te zijn van behoud van een school in de Molenwijk en een school aan de Veldsingel. Dit zou betekenen dat wij graag gezien hadden dat de Vuurvogel zou verhuizen naar de Molenwijk. Hier zouden zij binnen de door hen zo gewenste uni-locatie en een spiksplinter nieuw gebouw het hart van de wijk kunnen zijn voor de komende decennia. Met het behoud van de Regenboog aan de Veldsingel zou de door ons gewenste geografische spreiding van basisscholen over de oostflank van Malden een feit zijn.

Proces

In het proces dat volgde hebben wij – als fractievoorzitters samen met het college- gesproken met beide schoolbesturen, inwoners van de betreffende woonwijken, ouders van met name de vuurvogel en zelfs met leerkrachten van de Vuurvogel 1 & 2. Binnen dit proces vielen enkele zaken op. Wij als gemeentebestuur waren gericht op het nemen van de juiste beslissing voor het dorp Malden. De ouders uitten hun zorgen maar waren fatsoenlijke en zeer betrokken gesprekspartners. Inwoners van zowel de Molenwijk als de Veldsingel wisten ons te vinden, benoemden hun belang maar toonden zich ten aller tijde begripvol. Ook de door ons gesproken leerkrachten van de Vuurvogel waren realistisch en zeer gericht op een breed gedragen besluit. Helaas kan ik nu achteraf concluderen dat er een partij was die zich niets, maar dan ook niets aantrok van de belangen van anderen. En dat was een bestuurslid van Conexus.

Dat zowel ouders, leerkrachten en ook raadsleden publiekelijk werden geschoffeerd, naar het eigen gevoel werden geïntimideerd en dat raadsleden voor onbetrouwbaar en leugenaar werden uitgemaakt was voor ons ronduit schokkend. Dat verder een wethouder onder haast valse voorwendselen wordt uitgenodigd voor een inhoudelijk gesprek, en vervolgens beledigende woorden naar het hoofd geslingerd krijgt, is wel het dieptepunt in het handelen van het betreffende bestuurslid van Conexus.

Kortom dit alles was en is een goed bestuurder onwaardig!

IHP

En nu ligt dit IHP voor ons. Een Integraal HuisvestingsPlan dat voorziet in uitgangspunten aan de hand waarvan wij de komende jaren zullen omgaan met duurzaamheid binnen onze schoolgebouwen. Een IHP dat voorstelt om volop te investeren in het “frisse scholen” program. Een IHP waarin opheffingsnormen en andere nuttige informatie genoemd staan. Maar ook een IHP dat inzet op een verhuizing van de beide Vuurvogels naar het Kroonwijkplantsoen.

Een verhuizing van twee schoollocaties naar een plek die wij als CDA in een eerder stadium vervloekt hebben vanuit ons punt van geografische spreiding.

Echter,, zullen wij toch met dit voorstel instemmen. En wel om de volgende redenen.

Sinds de doordecentralisatie in 2015 zijn schoolbesturen in het primair onderwijs zelf verantwoordelijk voor renovatie en onderhoud. Hier krijgen zij ook budgetten voor vanuit het rijk. Het dreigement van stichting Conexus dat zij bij een voortdurende impasse, het schoolgebouw aan de Veldsingel zelfstandig gaat renoveren en de totale leerlingen populatie zou overhevelen naar de locatie aan de Veldsingel, was afgelopen zomer al merkbaar. Ouders van met name de lagere klassen van de Vuurvogel 2 locatie hebben al ervaren dat klassen niet meer gesplitst worden (momenteel is er een kleutergroep van 39 leerlingen), en andere groepen werden al getracht zodanig samen te voegen dat zij in geheel op de Vuurvogel 2 locatie gehuisvest konden worden. Als Conexus dan echt zou gaan renoveren, zou een verhuizing naar welke plek dan ook tot het verleden horen. Wat er dan zou gebeuren in de Molenwijk, mag duidelijk zijn.

Daarnaast!

Met het verhuizen van de Vuurvogels naar het Kroonwijkplantsoen en het behouden van de Regenboog aan de Veldsingel blijft er enige vorm van geografische spreiding over de oostflank van malden. We hebben hier de kans om een mooi, modern en toekomstbestendig onderwijsgebouw neer te zetten waarbinnen de kinderen uit Malden vele jaren onderwijs kunnen genieten. Dat met het werken vanuit een uni-locatie er exploitatievoordelen kunnen worden behaald en hierdoor hopelijk meer geld vrijkomt voor kleinere klassen, werkdruk reducerende maatregelen voor de docenten en verdere verbeteringen van het onderwijs, is een wens van ons. Wij hebben de hoop, dat met dit nieuwe gebouw er echt positieve effecten worden gerealiseerd voor leerkracht en leerling en dat het niet alleen het bestuur van Conexus is, dat de (financiële) voordelen van dit nieuwe uni-gebouw ervaart.

Dat met de verhuizing van de Vuurvogels er een extra infrastructurele druk op de kroonwijk ontstaat is ons duidelijk. Dat wij als gemeentebestuur nu aan zet zijn om hier zo goed als mogelijk de juiste oplossingen te realiseren mag helder zijn. Dus goede en gerichte investeringen in parkeerplaatsen, veilige fiets- en wandelroutes, veilige oversteekplaatsen, dat is waar wij de komende tijd mee aan de slag gaan.

Dat het vertrek van de Vuurvogel 1 & 2 uit respectievelijk de Molenwijk en de Veldsingel ook vragen oproept over wat er met deze locaties gaat gebeuren, daar hebben we het straks bij het volgende agendapunt over. Ons uitgangspunt, van het CDA, is in ieder geval dat de ontwikkeling van beide achterblijvende locaties moet bijdragen aan verdere vergroening, levendigheid en woongenot voor jong en oud in de wijk.

Conclusie

Voorzitter, wij zullen instemmen met dit raadsvoorstel. Wij stemmen in met het IHP. Wij stemmen in met het verhuizen van de Vuurvogel 1 & 2 locaties naar de Kroonwijk. Dit alles, alleen maar omdat wij het meningsverschil met het bestuur van Conexus niet over de ruggen van de leerlingen en leerkrachten van de Vuurvogel uit willen vechten en hen niet in slecht onderhoudden en verouderde schoolgebouwen willen laten zitten..