12 juni 2024

Visie CDA opvang asielzoekers en vluchtelingen in Lingewaard

Afgelopen woensdagavond (5 juni) vond de raadsvergadering plaats, met als grootste onderwerp het onderzoeken van de mogelijkheden om een asielzoekers-centrum in Lingewaard te plaatsen.

CDA Lingewaard is van mening dat het belangrijk is om verantwoordelijkheid te nemen richting de duizenden mensen die huis en haard zijn ontvlucht en naar Nederland gekomen voor een veilig bestaan. Daarnaast hebben we de wettelijke taak en plicht om te helpen de druk op de opvanglocatie in Ter Apel, te verlichten. Voor de asielzoekers die er in de buitenlucht moeten slapen, voor iedereen die er werkt of in de omgeving woont.

In aanloop naar de Politieke Avond van 30 mei jl. werd echter duidelijk dat er geen meerderheid is te vinden voor het collegevoorstel voor de opvang van 300 asielzoekers. Het CDA heeft daarom -samen met de fractie van D66- een amendement geschreven om in te zetten op een dependance-locatie voor 150 asielzoekers. Ook hier werd net geen meerderheid voor gevonden.

In aanloop naar de raadsvergadering heeft het CDA een nieuw amendement ingediend als ultieme poging om toch íéts in gang te zetten voor de opvang van asielzoekers, en zo niet alleen onze medemenselijkheid te tonen, maar ook onze verantwoordelijkheid te nemen.Er werd voorgesteld om 3 alternatieven uit te werken; kleinschalige dependance locatie(s) van maximaal 150 opvangplekken in totaal, kleinschalige noodopvang-locatie(s) van maximaal 150 opvangplekken in totaal en tot slot de consequenties uitwerken van “niets doen”. Een meerderheid van de raad heeft echter gekozen voor een motie waarbij het college wordt opgeroepen om in het vierde kwartaal hiermee nog eens terug te komen naar de raad. Een motie om dit onderwerp vooral voor zich uit te schuiven en waar wij daarom ook tegen hebben gestemd.

Het CDA vindt het enorm teleurstellend dat de verantwoordelijkheid wordt doorgeschoven en wettelijke taken en verplichtingen zo makkelijk terzijde worden geschoven. In het vierde kwartaal komt het onderwerp terug en het CDA zal zich dan wederom inspannen om deze mensen op een goede en veilige manier op te vangen, inclusief een goed participatieproces met omwonenden en samenwerkende organisaties.

Voor meer informatie, zie onderstaande berichten in de Gelderlander.

De Gelderlander, 30/05/2024: Geen enthousiasme voor asielzoekerscentrum in Lingewaard voor driehonderd mensen: ‘Vang een deel in buurgemeente op’ | Lingewaard | gelderlander.nl

De Gelderlander, 05/06/2024: Uitstel van besluit over mogelijke komst van asielzoekerscentrum in Lingewaard, collegeverhoudingen op scherp | Lingewaard | gelderlander.nl

De Gelderlander, 06/06/2024: Dit betekent het uitstel voor het veelbesproken Lingewaardse asielzoekerscentrum | Lingewaard | gelderlander.nl