06 juli 2024

Vluchtelingen uit Oekraïne ontvangen kersen

Sinds 2022 zijn Oekraïense vluchtelingen in Nederland. Deze mensen zijn het oorlogsgeweld ontvlucht, en hebben huis en haard achtergelaten om hier een veilig bestaan te zoeken.

In Gendt worden een aantal gezinnen en families opgevangen. Daar leven zij tot zij weer terug kunnen naar een veilig Oekraïne. Dat duurt inmiddels al 2.5 jaar. Om deze mensen een lichtpuntje en steun te bieden heeft het CDA Lingewaard kersen uitgedeeld in het kader van het Gendtse Kersenfeest.

"Het is mooi om te zien hoe deze mensen hun draai hebben gevonden in Lingewaard. Vrijwel iedereen heeft een baan gevonden, kinderen gaan met plezier naar (basis)scholen en er is een fijne onderlinge sfeer. Komende weken verhuizen ze naar de recent verbouwde sportschool, die nu geschikt is gemaakt als opvanglocatie en op termijn ook kan dienen voor bijvoorbeeld starterswoningen."