13 oktober 2022

Veiligheid (risico’s) goederenvervoer spoor in gemeente Lochem

Het spoornetwerk biedt een belangrijke mobiliteitsoplossing dat zo optimaal mogelijk ingezet dient te worden. Echter zijn er wel grenzen aan het optimaliseren van een spoorverbinding. De bevolkingsdichtheid rondom de aanwezige spoorlijnen door Lochem is de laatste jaren toegenomen. De intensiteit van goederen- en personenvervoer is toegenomen. Ook bewoners merken dat op en maken zich zorgen over zowel de toegenomen frequentie van het personen- en goederenvervoer, als het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Met de toename van woningen in de nabijheid van het spoor in de gemeente Lochem en de (mogelijke) wensen van het Rijk om goederenvervoer verder te laten groeien via Lochem, is er sprake van een tegengesteld belang c.q. een groeiend veiligheids- en gezondheidsrisico voor inwoners. De routes Arnhem-Zutphen-Deventer (IJssellijn) en Arnhem-Zutphen-Hengelo (Twentekanaallijn) lopen door de gemeente Lochem. Het woningbouwplan Detmerkazerne en in ontwikkeling zijnde Schildershof in Eefde liggen bijvoorbeeld aan de spoorlijn Twentekanaalroute tussen Zutphen en Lochem. Er zijn zorgen bij de huidige bewoners van de aangrenzende woningen en toekomstige bewoners van de nieuwbouwprojecten.

Met de inwoners maken wij ons zorgen en verwachten een proactieve houding van de gemeente. Zorg ervoor aan de beslistafels te zitten en niet achteraf geconfronteerd te worden met nadelige besluiten voor onze inwoners.

Wij hebben de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Wanneer verwacht de gemeente Lochem dat er een beslismoment zal komen waarbij het Rijk alleen met provinciale en gemeentelijke vertegenwoordigers aan tafel zit voor Oost-Nederland?

2.a. verschillende gemeenten in Oost Nederland voeden verschillende regio’s (Cleantech Regio, Achterhoek, Twente, Zwolle, etc.) verdeeld over twee provincies. De gemeente Lochem is aangehaakt bij de Cleantech regio. Verschillende regio’s in Oost Nederland hebben verschillende belangen. Zo heeft de regio Achterhoek een belang om de mogelijke komst van de Achterhoeklijn tegen te houden, terwijl Lochem er juist belang bij zou hebben dat deze lijn er zou kunnen komen. Wat zijn de standpunten van de verschillende regio's in Oost Nederland ten aanzien van goederenvervoer en wat onderneemt de gemeente Lochem om de gezondheids- en veiligheidsbelangen van Lochemse inwoners te borgen met als achtergrond de ‘goederencorridor Oost NL’?
b. En op welke manier denkt het College de invloed nog verder te vergroten?

3. a. Welke planologische inpassingen en technische maatregelen heeft de gemeente Lochem getroffen en/of gaat de gemeente Lochem nog treffen, zoals onder andere de Omgevingswet voorschrijft, die de veiligheid zal garanderen en trillingen en geluid zoveel mogelijk te beperken voor de huidige bewoners als de toekomstige bewoners?
b. Welke rol heeft de VNOG (Veiligheidsregio Noord-Oost en Oost-Gelderland) en de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio) rondom het veiligheidsvraagstuk goederentransport per spoor?
d. En wat heeft het Rijk tot dusver ondernomen de laatste vier jaren (ten aanzien van knelpunten die leefbaarheid en veiligheid beïnvloeden)?

4.a. Hoeveel treinritten (zowel personen- als goederenvervoer als de som ervan) zijn er jaarlijks via de gemeente Lochem vanaf 2012 tot aan 2022?
b. Wat is de prognose tot 2030?
c. Is er sprake van (potentiële) verdringing van personenvervoer door goederentransport per spoor? d. Welk soort goederentransport per spoor gaat er door Lochem (zoals brandbare en giftige gassen en vloeistoffen) en wanneer?
e. Welke geluids- en trillingsmetingen worden door wie, waar en wanneer verricht en krijgt de gemeente Lochem informatie hieromtrent actief aangeleverd?

CDA Lochem
Willem Achtereekte (raadslid)

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.