28 mei 2024

CDA Oldebroek op werkbezoek bij Viattence in Wezep

Werkbezoek CDA Oldebroek aan Viattence in Wezep

Het CDA Oldebroek heeft een werkbezoek gebracht aan Viattence in Wezep, waar ze verschillende locaties bezochten:

• Viattence locatie Veldheem bevindt zich nabij het centrum van Wezep. Deze locatie aan de Klinkenberg biedt onderdak in vijf groepswoningen. De cliënten hebben uiteenlopende zorgbehoeften, variërend van psychogeriatrische klachten (zoals dementie) tot somatische klachten (lichamelijke problemen).
  • Viattence locatie Weidebeek ligt eveneens dicht bij het centrum van Wezep. Hier wonen ouderen met geheugenproblemen in twee psychogeriatrische woongroepen en een woongroep voor bewoners met lichamelijke klachten. Daarnaast zijn er zelfstandige appartementen beschikbaar.
  • Viattence locatie Turfhorst bevindt zich aan de rand van Wezep. Turfhorst biedt kleinschalige woongroepen voor bewoners met psychogeriatrische klachten (zoals dementie) en appartementen voor mensen met lichamelijke klachten.

Tijdens het bezoek aan locatie Veldheem sprak de delegatie van het CDA Oldebroek met Fenny Schneiders (teamcoach locatie Veldheem) en Els Bastiaan (coördinator welzijn &vrijwilligerswerk). Fenny vertelde dat locatie Veldheem in 1976 werd opgericht als initiatief van de gezamenlijke kerken en na enkele fusies werd het in 2008 "Viattence". Sindsdien biedt Viattence thuiszorg, dagbesteding, behandelingen en verpleeghuiszorg aan ouderen in Wezep, Heerde, Epe en Vaassen.

Els benadrukte de waarde van de meer dan 100 vrijwilligers in Wezep, maar gaf aan dat er nog steeds behoefte is aan meer vrijwilligers, o.a chauffeurs.

De visie van Viattence: Bij Viattence streven we naar het creëren van een waardevol leven voor de ouderen in het dorp, gebaseerd op de organisatievisie. Onze benadering draait om "de mens zien". Wij streven ernaar samen zorg te bieden die liefdevol wordt verleend. Gedreven vanuit een innerlijke motivatie om iets voor de ander te kunnen betekenen.

Ons doel is om samen te werken in de driehoek : Bewoner, naasten/mantelzorger en professionele zorg. Cliënten, naasten en vrijwilligers zijn van grote betekenis voor elkaar, ieders rol is van toegevoegde waarde.

CDA Oldebroek was onder de indruk van de inzet van medewerkers en vrijwilligers bij Viattence.