15 september 2024

Milieustraat open per 1 november

PER 1 NOVEMBER 2024 MILIEUSTRAAT ELBURG/OLDEBROEK  OPEN AAN BROEKLANDEN TE ELBURG.

"Van afval naar grondstof" is een concept dat steeds populairder wordt in de context van duurzaamheid en de circulaire economie. Het verwijst naar de transformatie van afvalmaterialen tot waardevolle grondstoffen, die opnieuw kunnen worden gebruikt in productieprocessen. In plaats van afval te zien als een eindpunt, wordt het beschouwd als een bron voor nieuwe producten. Dit verlengt de levensduur van materialen en vermindert de afhankelijkheid van nieuwe, vaak schaarsere grondstoffen!

Kernprincipes van "Van afval naar grondstof” zijn: afvalreductie,  hergebruik en reparatie, recycling en duurzaam ontwerpen.

Het CDA Oldebroek onderschrijft samen met de Raad van de gemeente dit concept van harte.

Wethouder Beerd Flier (CDA) heeft  zich samen met wethouder Henk Wessels (Algemeen Belang) van Elburg zich ingezet om het concept handen en voeten te geven door het diftar systeem te hanteren (Elburg van januari 2025)  en de milieustraat in de benen te helpen.

Diftar is een systeem, waarbij huishoudens betalen voor de hoeveelheid restafval die ze produceren. Dit systeem moedigt mensen aan om bewuster met hun afval om te gaan en meer te recyclen, omdat ze minder hoeven te betalen als ze minder afval aanbieden.

Een milieustraat, ook wel bekend als een afvalbrengstation, is eveneens een manier om de afvalberg aan te pakken. Het is een locatie waar inwoners hun afval gescheiden kunnen aanbieden, zoals grofvuil, tuinafval, elektrische apparaten, en chemisch afval. Dit draagt bij aan een duurzamer afvalbeheer en kan helpen om de hoeveelheid restafval te verminderen. De inzameling van klein chemisch afval zal vooralsnog plaatsvinden op de gemeentewerf.

De regionale milieustraat, die er komt in de Broeklanden en wordt gedeeld door de gemeenten Oldebroek en Elburg, biedt aanzienlijke voordelen. Dit model combineert efficiëntie, kosteneffectiviteit en betere dienstverlening, hetgeen bijdraagt aan duurzaam afvalbeheer en een circulaire economie.

De belangrijkste voordelen van een regionale milieustraat zijn:

Kostenefficiëntie, Efficiënter gebruik van ruimte, Milieuwinst, Samenwerking tussen gemeenten, Innovatie en investeringen, Educatieve mogelijkheden.

Conclusie

Door afval te zien als een waardevolle bron voor hergebruik in plaats van als een probleem, vindt het CDA, dat we kunnen bijdragen aan een duurzamer en efficiënter gebruik van onze wereldwijde middelen. Tevens is het financieel aantrekkelijk voor de burger.