08 juli 2024

Sport en cultuur

De Veluwe is het mooiste gebied van Gelderland en onze gemeente maakt daar onderdeel van uit. Daar zijn wij trots op. Die trots willen wij uitdragen, door recreatie te bevorderen en Oldebroek op de kaart te zetten. Concreet betekent dit het omarmen van recreatieve initiatieven van ondernemers. Daarnaast als gemeente tijd en arbeid investeren in het bekend maken en uitdragen van de gemeente Oldebroek als recreatieplek.

Oldebroek is een sportieve gemeente. De vele vrijwilligers die het sportleven mogelijk maken, verdienen onze steun en waardering. In de komende periode willen wij een balans bereiken in de financiering tussen sport en cultuur. Graag zouden we meer bewegen onder de jeugd willen stimuleren door de formatie van de combinatiefunctionarissen uit te breiden. Deze professionals richten zich op het versterken van het bewegingsonderwijs en het aanbieden van buitenschoolse sportactiviteiten. Daarnaast zoeken zij naar mogelijkheden om de sportverenigingen te versterken. Elke basisschool in de gemeente Oldebroek zouden wij extra gymlessen willen laten geven buiten schooltijd door deze combinatiefunctionarissen. Zwembad De Veldkamp zou graag zien dat er natte gymlessen worden georganiseerd voor de basisschoolkinderen om de zwemvaardigheid en zelfredzaamheid te onderhouden. Het zou een mooi streven zijn als scholen 8 weken lang (bijv. groep 5 t/m 8) naar het zwembad gaan i.p.v. naar de gymzaal. Een mooi alternatief voor het schoolzwemmen. Daarnaast probeert het zwembad ook de ouderen naar het zwembad te krijgen om groepslessen te volgen of individueel baantjes te trekken!

Cultuureducatie is eveneens van belang. Het CDA wil amateurkunst, waarbij veel vrijwilligers betrokken zijn, financieel blijven ondersteunen. Met name muziek als cultuurdrager en leverancier van mooie bijdragen aan concerten en optredens in openbare ruimten, verdient een ruimere plaats in de Oldebroekse samenleving. Tevens willen we graag inzetten op een financiële bijdrage aan muziek verenigingen ten bate van de jeugdleden.