04 juni 2024

Omgevingsvisie

In de Omgevingsvisie wordt beschreven hoe onze gemeente er op lange termijn uit moet gaan zien. Er wordt door ambtenaren hard aan gewerkt, in 2025 zal de gemeenteraad het document definitief vaststellen. Vorige week is met de Koers Omgevingsvisie een belangrijke tussenstap gezet en komen de contouren van de uiteindelijke visie steeds duidelijker in beeld. Maar liefst 15 amendementen en moties werden ingediend, en de vergadering duurde dan ook tot ver na middernacht. Het is goed dat er ruim de tijd werd genomen, want het onderwerp gaat echt alle inwoners aan.

Als CDA zijn wij blij met de uitkomst van de raadsvergadering. Twee amendementen die door D66 zijn ingebracht waren volgens ons belangrijk en hebben wij van harte ondersteund. In deze amendementen benoemt D66 de fundamentele vragen wat voor een type bedrijfsleven en populatie passend zijn voor Rheden.

Ook wij hebben een amendement ingebracht, in ons geval om het fundament van onze gemeente te benadrukken: de kernwaarden. In 2021 heeft de gemeenteraad deze vastgelegd als het ‘DNA van Rheden’, maar gedurende het proces zijn ze steeds meer naar de achtergrond verdwenen:

• Rijke cultuurhistorie, prominent aanwezig in de vorm van landgoederen, buitenplaatsen en cultuurlandschap
  • Zeven verschillende dorpen met eigen historie, identiteit en ontwikkeling leesbaar aanwezig, met variatie in woonmilieu
  • Buitengewoon fraai en afwisselende natuur en landschap, uniek voor Nederland

Dankzij ons amendement ligt nu weer stevig verankerd dat bovenstaande kernwaarden altijd een vertrekpunt zijn bij nieuwe initiatieven. En dat is goed, want Rheden is een fijne groene gemeente, en dat moet zo blijven.

CDA Rheden