01 juli 2017

CDA sleept een voorlopig verbod op windmolens uit het vuur

Tijdens de bijna vijf uur durende raadsvergadering is donderdag jl. de energievisie aangenomen. Een onderdeel van dat besluit is een moratorium (een voorlopig verbod) op windmolens. Het voorstel van het college was een moratorium van ruim een jaar.

Tijdens de vele inspraakavonden gaven vele insprekers aan tegen de komst van windmolens te zijn en ook op andere manieren waren veel protesten tegen windmolens gehoord. De recreatiesector gaf tijdens de vergadering aan te verwachten dat er door de bouw van windmolens minder toeristen naar Winterswijk komen Het CDA gaf aan die zorgen ook te hebben, en fractievoorzitter Elferdink gaf aan nog meer zorgen te hebben voor het domino-effect van minder toeristen. Minder toeristen betekent minder bezoekers aan winkelcentrum. Dit zal uiteindelijk leiden tot winkels die moeten sluiten. Dit heeft vervolgens grote gevolgen voor de aantrekkkelijkheid van Winterswijk met een verdere teruggang van daggasten tot gevolg. Dit heeft dan ook weer gevolgen voor prachtige initiatieven zoals het Mondriaanhuis e.d.

Een deel van de bevolking denkt dat energieneutraal ook zonder windmolens mogelijk is. Als er echter een tijdelijk verbod van een jaar is gaan die mensen niet aan de slag met opwekking van duurzame energie. Zij blijven vechten tegen windmolens. Het CDA diende samen met VVD en SP een amendement in om het tijdelijk verbod te verlengen voor onbepaalde tijd. Over 5 jaar kan dit moratorium dan ge-evalueerd worden en kan er bekeken worden of het nodig is het op te heffen of door te laten lopen. Dit geeft rust en de verwachting is dat dan inwoners aan de slag gaan met opwekking van duurzame energie. Tijdens een stevig debat richtten de WB raadsleden van Nijkerken en Tannemaat hun pijlen op het CDA om het amendement van tafel te krijgen. Dank zij de steun van D66 haalden de indieners een meerderheid en werd het moratorium verlengd naar minimaal vijf jaar.

Download hier het amendement

Download hier de CDA inbreng in eerste termijn

Download hier de Energievisie