12 maart 2018

CDA zet zich in voor NL-doet

Zaterdag 10 maart was de nationale NLdoet actie. Net als andere jaren deed ook CDA Winterswijk mee. Dit jaar is geholpen bij Van Starckenrodegroep Scouting Winterswijk.

Hieronder een verslag van deze nuttige dag, geschreven door Carla te Voortwis

Eerst hebben we met elkaar eerst koffie gedronken en hebben de leden van de scouting een beetje uitgelegd wat er allemaal gedaan wordt rondom hun gebouwen. De kern is dat de kinderen leren samenwerken en dat iedereen mee doet. Zij hebben naar verhouding veel kinderen met "een rugzakje" binnen de vereniging. Dat levert geen problemen op en heeft vaak zelfs een meerwaarde. Na de koffie zijn we gestart met het schoonmaken van de buitenkant van de blokhut. Op korte termijn gaan zij zelf de blokhut beitsen. We hebben gezorgd dat alle kieren weer het isoleermateriaal gevuld zijn. Dit schildert ook prettiger, want het is namelijk iets met schapenvacht wat er tussen zit. Michaël Geerdes enJoep Dorsthorst zijn bezig geweest met een bak maken voor de PIO-palen. Dat zijn 10 meter lange palen waar zij stellingen mee bouwen. Zij bouwen de stelling bijvoorbeeld voor de jaarlijkse jamboree. Een jaarlijks evenement van de scouting om contact te leggen met scoutinggroepen over de hele wereld. Er komen dan amateurzendgemachtigden die de zender dan hoog plaatsen op de toren en de scouting kan dan contact leggen met scoutingverenigingen die ook een zender gebouwd hebben. Ook kunnen ze er bijvoorbeeld een zeephelling mee bouwen of een boomhut. Het bouwen met pio-palen is een basistechniek die je leert bij de scouting. Je bouwt met palen en touw. Ze leren daar ook ontzettend veel knopen bijvoorbeeld. De PIO-palen zijn gebruikt bij de marathon voor de finish en gesponsord aan de scouting. Nu hebben zij een bak nodig om ze droog en veilig weg te leggen en tegen diefstal achter slot en grendel weg te leggen. Het voorwerk is klaar. De scouting hoeft het alleen nog af te monteren nadat zij de ondergrond wat gelijkmatiger hebben gemaakt.

Remon Jentink heeft geholpen om een klimrek in elkaar te zetten voor de welpen. Zij hadden deze zaterdag een bijeenkomst om samen te gaan lopen voor Jantje Beton. Ter vermaak is het klimrek gebouwd om het wachten wat leuker te maken. De blokhut is helemaal schoongeveegd. Al de rommel en zand eraf. Onkruid weggehaald en ramen en luiken zijn schoongepoetst. Klaar voor het beitsen. Samen gegeten met "The Dutch Ofen" We zijn meer van elkaar te weten gekomen en een nuttige en gezellige dag gehad samen!

Voor foto's klik hier