22 september 2017

De kracht van familiebedrijven

Gisteravond 21 september was CDA Winterswijk aanwezig op de input-avond over " De kracht van familiebedrijven" georganiseerd door CDA Gelderland. Dit gebeurde bij het familiebedrijf Elite B.V. http://www.elite-neede.nl ,een prachtig bedrijf midden in de samenleving van Neede.
Dat familiebedrijven belangrijk zijn in de samenleving, wisten we. Maar dat 68% van de Gelderse bedrijven familiebedrijven zijn, hadden we niet verwacht. Deze familiebedrijven in Gelderland zijn werkgever van 277.000 werknemers. Duidelijk is daarom dat we er zuinig op moeten zijn.
Familiebedrijven zijn van grote maatschappelijke waarde (hebben sterke binding met het gebied en de mensen die er wonen) zijn daardoor vaak duurzaam, zijn bereid mensen in dienst te nemen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben en zijn vaak een stabiele werkgever. Vanuit Winterswijk sprak Hendrik-Jan Mensink van Vakantiepark De Twee Bruggen in. Hij deed de mooie uitspraak dat hij het beste wilde voor zijn bedrijf omdat hij het te leen had van zijn kinderen. Op de vraag wat de politiek voor zijn bedrijf kon betekenen kwam de wens dat hij de toegankelijkheid, de korte lijntjes en het vertrouwen erg belangrijk vindt. Andere ondernemers pleitten voor goed onderwijs, leefbaarheid ondersteunen en woningbouw voor starters maar ook in het algemeen. Wat als een bezwaar naar voren kwam was vooral dat de regel en wetgeving vaak iedere 4 jaar op de schop gaat.
De algemene conclusie van de avond was zeker dat we onze familiebedrijven moeten koesteren en gaf de nodige input aan statenlid Daisy Vliegenthart die een initiatiefvoorstel in voorbereiding heeft.

Enkele foto's: https://myalbum.com/album/WBDFgKceI5Ic