22 april 2017

Faciliteitsstatus Molukkers

Carla te Voortwis van het CDA heeft in de raadsvergadering van 20 april aandacht gevraagd voor de situatie van Molukkers met een faciliteitenstatus. Molukkers met deze status zijn inwoners van Nederland die wel de rechten en plichten hebben als elke andere Nederlander, maar geen stemrecht. Dit komt omdat zij statenloos zijn. Dit is vastgelegd in de Faciliteitenwet van 1976. In het verleden is er onvolledige informatie verstrekt aan Molukse inwoners door gemeenten omtrent het naturalisatieproces. Met name de informatie dat zij de kosten zelf moeten betalen als zij de naturalisatieprocedure aanvragen. Dit klopt niet met de huidige regelgeving. Het CDA heeft het college gevraagd om de Winterswijkse statenloze Molukkers te informeren hierover en hen alsnog de gelegenheid te geven om kosteloos de naturalisatieprocedure in gang te zetten. Loco-burgemeester Gommers gaf aan dat er inderdaad in het verleden verkeerde informatie is verstrekt. Hij sprak namens het college uit dat de Winterswijkse Molukse inwoners met een faciliteitenstatus benaderd zullen worden hierover.