28 september 2018

Maiden-speech raadslid Steven Vuijk

Tijdens de raadsvergadering van 27 september was het de beurt aan Steven Vuijk voor zijn maiden-speech. Hij deed dat tijdens de open debatronde:

GeachteVoorzitter, College, leden van de raad en alle andere aanwezigen :

Graag vraag ik u aandacht voor het volgende.

Op de stralende zondagmorgen van 26 augustus – na het Volksfeest –
werd ik tijdens de dagelijkse ochtendwandeling met de honden getroffen door een fantastisch gezicht! Tegen de strakblauwe ochtendlucht was een schitterend patroon afgetekend van letterlijk tientallen condensstrepen die kris- kras door elkaar liepen, dunne scherpe strepen, grote breed uitgewaaierde strepen en alles daar tussen in.

En wat doe je dan anno 2018 als moderne aardbewoner ?

Je pakt je mobieltje en maakt een paar foto’s van dit eigenlijk heel normale beeld en loopt verder.Tenslotte moeten die honden nog iets doen en sta je toch een beetje vreemd omhoog te kijken, er is daar toch niks te zien ?
Toch blijft wat je gezien hebt ergens in je achterhoofd rondmalen en begin je na te denken over wat je nu eigenlijk gezien hebt.

-Dat dit prachtige gezicht van onschuldige ijskristallen hoog in de stratosfeer eigenlijk helemaal niet zo onschuldig is.

-Niet zo onschuldig omdat het zichtbaar maakt dat er dagelijks vele tienduizenden tonnen kerosine hoog in de lucht verbrand worden.

- Niet zo onschuldig omdat dit bijdraagt aan het steeds eerder in het jaar vallen van Earth overshoot day.

Earth overshoot day viel dit jaar precies 25 dagen vóór die zondag, op 1 augustus en markeert diedag in het jaar waarop de mensheid meerreserves en grondstoffen van de aarde verbruikt heeft dan de aarde in 1 jaar kan regenereren en waardoor de balans van duurzaamheid dus naar de verkeerde kant gaat doorslaan.

- Je vraagt je dan af wat er terecht gaat komen van het doorgeven van deze schepping die wij met ons allen in bruikleen hebben.
- Waarop onze kinderen en volgende generaties moeten wonen.

Waarvan onze astronaut Andre Kuipers zegt : ik citeer :

Wat me meteen opviel was die dunne dampkring, wat onze aarde heel kwetsbaar maakt.

Als je recht naar de aarde kijkt, is de planeet heel majestueus, net een schilderij.
Maar kijk je erlangs, dan verschrompelt het in niets meer dan een cel met een heel dun membraantje eromheen.

Ik werd claustrofobisch voor onze eigen planeet.
Het besef van dat we op een heel mooi, maar ook kwetsbaar bolletje leven kwam toen pas goed binnen.

Google maar eens op klimaatbelasting vliegreizen en je vraagt je direct af waarom wij energieverbruikhier nog zwaarder gaan belasten, terwijl wereldwijd goedkoop op belastingvrije brandstof kan worden gevlogen omdat individuele- of nationale belangen blijkbaar zwaarder wegen….

Nu is het niet de bedoeling om hier in Winterswijk landelijke- of zelfs wereldpolitiek te gaan bedrijven, dus daar kunnen we niet zoveel aan doen.

Waar we welwat aan kunnen doen, en dat staat ook in ons coalitieprogramma, is duurzaamheid.
Daar wordt waar mogelijk op ingezet en rekening mee gehouden.

En er is nog een praktische bijdrage te bedenken :

In de week na het fotograferen van die strepen hoorde ik op de landelijke radio dat van alle provincies in Nederland de provincie Gelderland het grootste aantal toeristen in Nederland trekt. Misschien niet zo verwonderlijk voor de grootste provincie met haar prachtige Natuur, Historie en Cultuur, maar is tevens een mooie aansporing voor iedereen in Winterswijk om hier nog veel meer op in te zetten dan dat we nu al doen. Als wij maar een klein deel van al die mensen die voor een paar tientjes naar de zon vliegen kunnen verleiden om in Winterswijk op vakantie te gaan, snijdt het mes aan twee kanten :

Het klimaat wordt minder zwaar belast, en iedereen in Winterswijk profiteert er ook nog eens van !

Dat Winterswijk een prachtige bestemming is, hoef ik hier aan niemand hier te vertellen.

En dat dit zo is, is ook is niet vanzelf gekomen :

Jarenlang is er hard aan gewerkt door vele ondernemers in de recreatiesector en daarbuiten en ook het gemeentebestuur heeft hiervoor de benodigde kaders geschapen.

Ik roep dan ook allen op om hier vooral aan te blijven werken zoals ook nu al word gedaan, zodat Winterswijk een nog betere bestemming wordt.

En als we als gemeente daarvoor flink moeten investeren, dan moeten we bedenken dat de kost nu eenmaal vóór de baat uitgaat…

Het CDA staat voor een verantwoorde omgang met onze financiële middelen.

Als er straks op dat gebied belangrijke beslissingen genomen moeten worden, moeten we niet vergeten om ook af en toe weer even aan die mooie strepen in de lucht te denken..

Dank voor uw aandacht.