26 mei 2019

Noem het nieuwe park het Mevrouw Kuipers-RietbergPark

Het toekomstige park bij het raadhuis heet, als het aan het CDA ligt, straks het Mevrouw Kuipers - Rietbergpark. Ook het bestemmingsplan voor het gebied rondom het raadhuis moet naar haar worden vernoemd. Beide voorstellen zullen op initiatief van raadslid Sandra Prinsen worden besproken in de raadsvergadering van 29 mei 2019.

De naam van het bestemmingsplan wordt gewijzigd naar ‘mevrouw Kuipers – RietbergPark’ om te voorkomen dat de werktitel van het gebied, EucalyptaPark, alsnog voor lange tijd de boeken in zal gaan.
Het toekomstige park, dat tegenover het raadhuis komt, heeft nog geen naam. Prinsen vraagt daarom het college om ook het park naar de bekendste Winterswijkse verzetsstrijdster te vernoemen.

Herinnering levend houden
Dat veel Winterswijkers de oorlog nog niet zijn vergeten, bleek laatst nog weer toen het volkslied in eerste instantie niet te horen zou zijn bij het bevrijdingsconcert. Het CDA vindt het belangrijk om de herinnering levend te houden aan hen die in moeilijke tijden tóch het juiste wisten te doen. Door het park, dat een levendige, centrale ontmoetingsplek moet worden in het centrum, naar mevrouw Kuipers – Rietberg te noemen, blijft haar naam vaker klinken.

Tante Riek
Mevrouw Kuipers – Rietberg (‘tante Riek’) zette met hulp in de Tweede Wereldoorlog een nationaal netwerk op van plaatselijke commissies, waardoor de grootste verzetsorganisatie in Nederland ontstond; de Landelijke Organisatie voor Hulp aan Onderduikers. In 1944 overleed zij in concentratiekamp Ravensbrück.